Blogs

Bijtelling elektrische auto berekenen in 2024

Geplaatst: 28 december 2023
Geschatte leestijd: 6 minuten
Categorie: Elektrisch rijden
Bijtelling elektrische auto berekenen in 2024

December is bij uitstek dé maand om in de financiën te duiken. Zorgaanbieders vergelijken, een goedkoper internetabonnement lospeuteren bij je huidige aanbieder en een budget voor komend jaar maken: je bent er momenteel misschien druk mee bezig. Een nieuw jaar betekent soms aangepaste kostenposten. Zeker als je elektrisch rijdt. Wil je de bijtelling elektrische auto berekenen in 2024? Wij zetten de kosten voor je op een rijtje.

Wat is bijtelling?

Als elektrisch rijder krijg je alleen met bijtelling te maken als je met een auto van de zaak rijdt. Lease je een auto zakelijk, dan is de kans groot dat je de auto ook deels privé gebruikt. Rijd je meer dan 500 kilometer privé, dan worden de extra kilometers belast. Je betaalt dan bijtelling: een percentage van de nieuwwaarde van de auto.


“Bijtelling is een belasting die je betaalt over de privé-kilometers die je rijdt met een zakelijke leaseauto.”


Wat is het bijtellingspercentage in 2024?

Aankomend jaar blijft het bijtellingspercentage hetzelfde als in 2023: namelijk 16% over het eerste gedeelte en 22% over het restantbedrag van de nieuwprijs. Wel wordt de ‘bijtellingscap’ verlaagd: dit is de grens tussen het eerste en tweede bedrag. In 2023 betaal je 16% over de eerste 35.000 euro, in 2024 betaal je 16% over de eerste 30.000 euro (en 22% over het restant van de nieuwwaarde). Dat betekent dat je in 2024 iets meer bijtelling betaalt. In de toekomst wordt het bijtellingspercentage verder verhoogd:

  • Bijtellingspercentage 2025: 17% over de eerste 30.000 euro, daarna 22%
  • Bijtellingspercentage 2025: 22% over de totale nieuwwaarde

Vanaf 2026 geldt de bijtellingscap niet meer en betaal je een vast percentage (vanaf 22%) over de volledige nieuwwaarde.

Elektrische auto verkopen

Bijtelling berekenen in 2024 van je elektrische auto

Je kent het bijtellingspercentage voor het komende jaar, maar je weet nog niet hoeveel bijtelling je betaalt voor het privégebruik van je zakelijke auto. De hoogte hiervan is afhankelijk van het bijtellingspercentage, de grenswaarde (bijtellingscap), fiscale waarde van je auto, bruto jaarinkomen (de belastingschijf waar je in valt) en eventueel eigen bijdrage per maand.

Stel: je hebt een leaseauto met een fiscale waarde van 35.000 euro. Je betaalt dan 16% over de eerste 30.000 euro (4.800 euro) en 22% over het bedrag boven de 30.000 euro (5.000 euro = 1.100 euro). In 2024 bedraagt de bruto bijtelling dan 5.900 euro, 181 euro per maand. De hoogte van dit bedrag kan veranderen wanneer vanuit het bedrijf nog een bijdrage wordt gedaan en het is ook afhankelijk van de belastingschijf waar je met je bruto-jaarinkomen in valt.

Welke overige kosten heb je als elektrisch rijder in 2024?

Naast bijtelling heb je als elektrisch rijder ook te maken met andere kosten. In een leasecontract worden sommige zaken, zoals onderhoud en verzekeringen, soms gedekt. Voor de volledigheid zetten we alle kosten als elektrische rijder op een rijtje:

Elektrisch laden

Brandstof

Rijd je elektrisch, dan weet je dat je ten opzichte van voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen (benzine en diesel) een voordeel hebt op het gebied van brandstofkosten. Misschien heb je zelfs een tankpas van de zaak. Elektrisch laden wordt in 2024 waarschijnlijk duurder, omdat de minimale CO2-prijs voor elektriciteitsproducenten wordt verhoogd. Dat wordt doorberekend in de prijs per kWh. Heb je zonnepanelen en een laadpaal aan huis? Dan bespaar je als elektrisch rijder fors op de brandstofkosten.

Gemiddeld betaal je tussen de 0,30 en 0,80 cent per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je op basis van 0,50 cent per kWh 30 euro voor een volle batterij. Bij een snellader zijn de kosten per kWh hoger en met een eigen laadpaal - in combinatie met de zonnepanelen - liggen die kosten een stuk lager. Uiteindelijk is ook in 2024 elektrisch rijden op brandstofgebied een stuk goedkoper vergeleken met benzine- en dieselauto’s.

Autoverzekering

Iedere auto moet verplicht WA-verzekerd zijn. Daarmee wordt de schade gedekt die jij met je auto aan eigendommen van een ander veroorzaakt. Vaak is dit inbegrepen in het zakelijke leasecontract. De hoogte van een autoverzekering is afhankelijk van het type dekking (WA, Casco of All-risk), het type en bouwjaar van je auto, het aantal schadevrije jaren en je leeftijd.

In tegenstelling tot andere kosten, betaal je als elektrisch rijder vaak een hogere verzekeringspremie per maand. De auto is zwaarder doordat er een verbrandingsmotor in ligt en de cataloguswaarde is hoger (omdat deze auto’s vaak nieuwer zijn). Daarnaast kies je als elektrisch rijder vaak voor een hogere dekking (Casco of All-risk) omdat het, zeker in de eerste 3 jaar, loont om volledig gedekt te zijn.

Je betaalt ongeveer 40 tot 75 euro per maand aan een WA-verzekering. Wil je je auto beter verzekeren (Casco of All-risk)? Dan betaal je meer. Afhankelijk van deze factoren betaal je in 2024 gemiddeld tussen de 120 en 300 euro per jaar aan verzekeringspremie als elektrisch rijder.


“Afhankelijk van deze factoren betaal je in 2024 gemiddeld tussen de 120 en 300 euro per jaar aan verzekeringspremie als elektrisch rijder.”


Motorrijtuigenbelasting

Rijd je 100% elektrisch? Dan val je in 2024 nog met je neus in de boter: je betaalt geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Vanaf 2025 betaal je wegenbelasting, maar krijg je nog 75% korting op het tarief. Pas in 2026 betaal je het volledige tarief aan motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto.

APK

Elektrische auto’s zijn relatief nieuw en dat betekent dat ze vrijgesteld worden van de APK: de eerste 4 jaar hoeft een elektrische auto niet gekeurd te worden. Grote kans dat jij als elektrisch rijder in 2024 hier niet voor betaalt.

Onderhoud en reparaties

Om je elektrische auto als een zonnetje te laten lopen, breng je ‘m af en toe naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Doordat deze auto - in verhouding tot de benzine- en dieselauto - minder draaiende motoronderdelen heeft, is er veel minder onderhoud nodig. De grote beurt van een elektrische auto bestaat slechts uit banden controleren, remmen schoonmaken, uitlijnen, de airco controleren en het interieurfilter vervangen.

Hoewel het onderhoud minder is, is de prijs er niet naar: reken erop dat een onderhoudsbeurt voor een elektrische auto ongeveer 600 euro kost. Wel hoef je er minder vaak mee naar de garage, waardoor het op de lange termijn scheelt in onderhoudskosten. Ook heb je doorgaans minder reparaties aan je elektrische auto.

Je auto verkopen omdat je switcht naar zakelijk leasen?

Sta je op het punt om zakelijk, elektrisch te leasen en wil je je huidige auto de deur uit doen? Je weet nu hoe je de bijtelling elektrische auto kunt berekenen voor 2024. Daarmee krijg je een globaal idee wat je betaalt voor elektrisch leasen. Veel kosten, waaronder de wegenbelasting, (een deel van) de brandstofkosten, verzekeringen en onderhoud zijn inbegrepen.

Je huidige auto verkoop je via OSW. Schadebak of zonder een krasje op de lak, Toyota of BMW, elektrisch of diesel: alle exemplaren verkoop je snel en zonder gedoe.

Ontdek de waarde van je auto


Jody op den Buijsch
Geplaatst door
Jody op den Buijsch
Delen
Auto verkopen

Relevante artikelen

Stap je over op elektrisch rijden? Overweeg een laadpaal thuis
Stap je over op elektrisch rijden? Overweeg een laadpaal thuis
13/04/2023
Stekkeren in plaats van tanken: steeds meer mensen investeren in een elektrische auto. Zeker als de elektriciteit groen wordt opgewekt, is het een duurzaam alternatief op de traditionele brandstofslurper. Voordat je investeert in een elektrisch exemplaar, is het slim om [...]
Geen wegenbelasting bij volledig elektrisch rijden: feit of fabel?
Geen wegenbelasting bij volledig elektrisch rijden: feit of fabel?
03/06/2022
Geen belasting bij het rijden van een volledig elektrische auto tot 2025. Hier heb je vast rekening mee gehouden voordat je jouw elektrische droomauto aanschafte. Of je kijkt daar waarschijnlijk maar al te graag naar uit als je overweegt om een elektrische auto te kopen. [...]
Wat als hond of kind in een hete auto opgesloten zit?
Wat als hond of kind in een hete auto opgesloten zit?
26/05/2021
Het warmere weer heeft een tijd op zich laten wachten, maar volgende week lijkt het dan toch eindelijk zover te zijn. Een beetje zomers weer in Nederland. Dit zorgt ongetwijfeld voor een hoop plezier, maar ook voor risico’s. Want ondanks alle berichtgeving rond dit [...]