Benzine en diesel zijn de afgelopen 1.5 jaar onwijs in prijs gestegen. Kon je begin 2021 bij de lokale pomp nog voor 1.68 euro per liter aan benzine tanken, hebben we dit jaar recordhoogtes van 2.5 euro per liter benzine bereikt. Gelukkig is dat bedrag gedaald naar 1.96 euro per liter. Nu is onze energierekening weer flink gestegen. Is het daardoor nog wel goedkoper om elektrisch te rijden of kun je voorlopig toch nog beter in je brandstof auto rondrijden om kosten te besparen? Het antwoord is veelzijdig, verrassend en je leest het hier. Ook krijg je een aantal handige tips om goedkoper benzine en elektriciteit te scoren.
Om een zo eerlijk en duidelijk mogelijk beeld te schetsen wat voordeliger is, hebben we een vergelijking van dezelfde soort auto gebruikt; de Hyundai Kona. Dit omdat hier een benzine, hybride en elektrische variant van is. Zo zijn alle factoren zo veel als mogelijk gelijk en kun je betrouwbaarder de vergelijking maken. Ook hebben we niet alleen de brandstof en elektriciteitskosten berekend en meegenomen, maar ook variabele en andere kosten. Een elektrische auto is duurder om aan te schaffen, dus de afschrijving iedere maand is daarvan hoger. Om echt een concreet en eerlijk beeld te schetsen zijn ook de vaste en variabele kosten nodig in de berekening. Deze berekening heeft ANWB via hun rekentool gemaakt. Spannend wat de uiteindelijke conclusie zal zijn.
In de tabel hieronder valt direct al een conclusie te maken; de elektrische auto is het goedkoopste. De kosten om je elektrische auto op te laden zijn lager dan om iedere maand benzine te tanken. Houdt er rekening mee dat het aankoopbedrag nog niet in deze berekening is gecalculeerd. Je zou dus het verschil in aankoopbedrag moeten delen door het aantal jaren dat je de auto verwacht te bezitten. Dat bedrag deel je door 12 zodat je de extra maandelijkse kosten erbij kan pakken. Als dat eindbedrag onder de 627 euro valt, ben je elektrisch nog steeds goedkoper uit dan als je met benzine rijdt. Maar kloppen deze cijfers wel? Je leest het onder het kopje ‘De conclusie van vandaag.’
“Dat is nogal een verrassing. Zeker als je een flink bedrag hebt neergelegd voor een elektrische auto met het idee dat je maandelijks een stuk voordeliger uit bent.”
Wat ook opvalt, is dat de verzekering voor een elektrische auto net wat minder kost dan voor een benzineauto. Waarschijnlijk komt dat omdat de benzineauto meer dan 200 draaiende onderdelen in de aandrijflijn heeft. Dit terwijl de technisch ontwikkelde auto minder dan 20 draaiende onderdelen erin heeft. De kans dat je een bedrag bij de verzekering verhaalt is groter bij de benzineauto.
Ook is het logisch dat je sneller of meerdere reparaties meemaakt met een benzine bolide, gezien er ongeveer 20 keer zoveel onderdelen in zitten. Daarom ben je in de berekening per maand minder kwijt aan reparaties bij een elektrische auto.
Tabel 1: Een overzicht aan kosten voor elektrisch, op benzine en hybride te rijden1
De tabel rekent met een benzineprijs van 2,12 euro en een elektriciteitsprijs van 0,46 euro / kWh. Als je naar de gemiddelde prijs voor benzine bij de lokale pomp kijkt, kom je op 1.96 euro per liter benzine uit2. Wanneer je hiermee rekent, kost de brandstof je 13 euro minder per maand. Eigenlijk is het eindbedrag dus 614 euro per maand voor benzine.
Gezien hybride ook een lagere benzineprijs heeft maar waarschijnlijk een hogere energieprijs, zal het maandelijks bedrag aan brandstof/elektriciteit gelijk, of zelf iets hoger zijn. De conclusie voor vandaag de dag is dus dat benzine rijden goedkoper is dan hybride rijden.
1 liter benzine staat gelijk aan 1 kilowattuur voor elektriciteit. Zo kun je de vergelijking in verbruik en daardoor kosten maken. Hoe hoog is de rekening als je elektriciteitsprijs niet 0,46 / kWh, maar 0,895 euro / kWh is? Want dit is de prijs die je betaalt als je nu een energiecontract afsluit of een variabel contract hebt. Dan is het maandbedrag aan elektriciteit niet 106 euro, maar 206 euro. 100 euro meer! Je maandbedrag in totaal wordt dan ook 661 euro. Dat is 47 euro meer dan als je benzine rijdt. Het kost in de huidige omstandigheden dus meer om je auto elektrisch op te laden thuis dan om benzine te tanken.
Dat betekent dat je met benzine voordeliger uit bent dan onder de huidige elektriciteitskosten. Dat is nogal een verrassing. Zeker als je een flink bedrag hebt neergelegd voor een elektrische auto met het idee dat je maandelijks een stuk goedkoper uit bent.
Wanneer we de berekening maken met een gemiddelde kWh prijs, komen we op 0.68 euro / kWh uit. Dat is 156,70 euro aan elektriciteitskosten per maand. In totaal ben je een maandbedrag van 611,70 euro kwijt. Dat is 2,30 euro minder dan als je op benzine rijdt. Tel daarbij nog het extra bedrag op dat je voor een elektrische auto kwijt bent, en je conclusie is alsnog dat het goedkoper is om op benzine te rijden.
De conclusies zijn af te lezen in de volgende tabel:
Maandbedrag | |
Benzine | € 614,00 |
Hybride | € 627,00 |
Elektrisch hoog | € 661,00 |
Elektrisch medium | € 611,70 |
Tabel 2: Het maandbedrag aan kosten voor benzine, hybride en elektrisch rijden
Gebaseerd op de berekeningen hierboven kun je voor jezelf een schatting maken wat je energierekening de komende tijd gaat zijn; heb je een variabel tarief? Dan is het verstandig om òf je elektrische auto op te laden bij een openbaar laadpunt, òf je benzineauto nog eens uit de garage te halen. Heb je zonnepanelen of betaal je voor je energie de komende jaren minder dan 0.68 euro / kWh? Dan kun je gerust in je elektrische wagen rondrijden of ervoor kiezen om deze aan te schaffen. Je hebt nog een belastingvoordeel als je hem in 2023 en 2024 rijdt. Hoe dat precies zit, kun je hier lezen.
Vele mensen hebben een vast energiecontract die binnen een jaar afloopt. Het is natuurlijk niet te doen om een precieze voorspelling te maken wat de energieprijs zal zijn. Wel kunnen we een gissing doen. Gezien de wereldwijde crises, tekort aan grondstoffen en de oorlog met Rusland die een grote bron van gas en energie is, kun je een gigantische daling in de energieprijs niet binnen een jaar verwachten. Het kan zijn dat de prijs per kWh iets daalt, maar het lijkt utopie om te denken dat die lager uitvalt dan 0.68 euro / kWh. Dat is namelijk al een daling van bijna 25%. Als je van plan bent om geen zonnepanelen of andere stroomopwekkers te gebruiken maar gewoon je contract te verlengen met het dan geldende tarief, kun je de inschatting maken dat op benzine rijden goedkoper zal zijn dan elektrisch. Dat geldt niet als je na iedere rit een openbare stroompaal gebruikt.
Als je fanatiek na iedere rit je elektrische auto oplaad via een openbare stroompaal, kun je van een gemiddelde energieprijs van 0.39 euro / kWh uitgaan. Dan ben je met de huidige benzineprijs wel gunstiger uit. Dit vergt wel veel moeite van je, zeker als de openbare laadpaal niet op 200 meter afstand van je huis staat. Gemak dient de mens dus op de lange termijn heb je hoogstwaarschijnlijk geen zin om die 400 meter telkens te lopen naar je huis en ‘s ochtends weer terug naar de auto. Houdt hier dus rekening mee bij je beslissing.
Die kans is zeker aanwezig. Echter is het lastig om daar de vinger op te leggen en te bepalen wat de prijs zal doen de komende tijd. In ieder geval is het niet verstandig om in te schatten dat deze een stuk lager zal worden. Feit blijft wel dat de prijs van benzine ook meespeelt in de conclusie of elektrisch rijden goedkoper is dan met benzine rijden. Gezien we de toekomst niet kunnen voorspellen, zouden we het bij onze schatting van de elektriciteitskosten houden.
De meest voor de hand liggende tip is om natuurlijk bij een plaatselijke tankstation de slang erin te steken. Dit kan je zo 0.30 euro per liter aan benzine schelen ten opzichte van tanken langs de snelweg.
Vaak zijn onbemande tankstations goedkoper dan bemande. Dit komt omdat er dan niet iemand betaald moet worden om daar de hele dag te zitten. Ook staat er dan vaak geen gebouw naast waar je wat eten en drinken kan kopen. Een gebouw moet belicht en bewaakt worden, wat extra kosten met zich meebrengt. Die bespaar je door eenvoudig te tanken bij een onbemand station. Dan maar een extra praatje maken met de buurvrouw.
Wat niet iedereen weet, is dat er bij bepaalde tankstations de prijs lager ligt op een speciale dag in de week. Meestal is dat niet maandag. Het loont om dit na te vragen bij de lokale tankstation. Zeker als je aardig wat kilometers maakt.
Als je een elektrische auto hebt, kun je eens kritisch bekijken wat je per kWh aan energie thuis betaald. Wanneer je zonnepanelen hebt, zal je vrij weinig betalen en is het opladen van je auto hier het goedkoopste. Maar wanneer je dus wel een variabel energiecontract hebt zonder zonnepanelen of je contract loopt helaas deze periode af, ga je 0.895 euro / kWh betalen. Hartstikke veel in vergelijking met benzine kwamen we achter. De logische stap is om dan een openbaar oplaadpunt te gebruiken. Daar betaal je gemiddeld 0.39 euro / kWh. Zelfs een snellader is dan nog goedkoper; zo’n 0.60 euro / kWh.
Bronnenlijst
ANWB. Kostenvergelijking. Benzine versus hybride versus elektrisch. 2022. Geraadpleegd op 14-10-2022.
CBS. Pompprijzen motorbrandstoffen; locatie tankstation, brandstofsoort. Oktober 2022. Geraadpleegd op 13-10-2022.
Popp, D. Fit for 55: MEPs back objective of zero emissions for cars and vans in 2035. News European Parliament. Juni 2022. Geraadpleegd op 14-10-2022.