Steeds meer mensen rijden elektrisch. Het is beter voor het milieu, je hebt minder te maken met fluctuerende prijzen aan de pomp en de overheid biedt subsidies aan elektrische rijders. Steeds meer merken spelen daarop in en fabriceren een speciale lijn met elektrische auto’s. In dit artikel vertellen we welke merken elektrische auto’s fabriceren en wat je hiervoor betaalt.
Er zijn nieuwe, opkomende merken die zich puur richten op de markt van elektrische auto’s. Daarnaast springen ook steeds meer ‘traditionele’ merken in op deze trend - en zij produceren een aparte vloot met elektrische modellen. We zetten een aantal elektrische auto’s merken voor je op een rij:
Sommige automerken produceren enkel elektrische auto’s, waaronder de volgende merken:
Tesla is een pionier in de elektrische automarkt en produceert uitsluitend elektrische voertuigen. Bekende modellen zijn de Model S, Model 3, Model X en Model Y.
Rivian is een Amerikaans automerk dat zich richt op elektrische trucks en SUV's. Hun modellen zijn de R1T (truck) en de R1S (SUV).
Lucid Motors is een luxe elektrische autofabrikant die bekendstaat om zijn model, de Lucid Air, een high-performance elektrische sedan.
Polestar is een dochteronderneming van Volvo en Geely die alleen elektrische auto's produceert, met modellen zoals de Polestar 2 en de aankomende Polestar 3.
Fisker Inc. is een Amerikaans automerk dat zich volledig richt op elektrische voertuigen. Het bekendste model is de Fisker Ocean, een elektrische SUV.
Canoo is een Amerikaanse startup die alleen elektrische voertuigen produceert, waaronder een elektrische bestelwagen en een lifestyle voertuig.
Arrival is een Britse fabrikant die zich richt op elektrische bestelwagens en bussen, met een modulaire productiefilosofie.
Faraday Future is een Amerikaans bedrijf dat zich richt op high-performance elektrische voertuigen, met als belangrijkste type de FF 91.
Lordstown Motors produceert elektrische pick-up trucks, zoals de Lordstown Endurance.
Bollinger Motors richt zich op elektrische off-road voertuigen en trucks, zoals de Bollinger B1 en B2.
Opvallend is dat er veel Chinese elektrische automerken zijn. Hoewel ze vaak niet bekend zijn op de Europese markt, zijn deze toch sterk vertegenwoordigd. Dat komt omdat er veel luchtvervuiling in China is: de Chinese overheid doet er alles aan om dit terug te dringen. Daarnaast is China een van de grootste (auto)markten, waardoor de vraag naar elektrische voertuigen hoog is. Hieronder een greep uit de elektrische Chinese automerken:
NIO is een Chinees automerk dat alleen elektrische voertuigen produceert, waaronder de ES6, ES8, EC6 en ET7.
Hoewel BYD een breed scala aan voertuigen produceert, inclusief hybride en verbrandingsmotoren, heeft het bedrijf een significante focus op volledig elektrische voertuigen in bepaalde markten.
XPeng is een andere Chinese fabrikant die uitsluitend elektrische auto's maakt, met modellen zoals de P7, G3 en P5.
Li Auto produceert hybride elektrische voertuigen die zowel op elektriciteit als op een verbrandingsmotor rijden, zoals de Li One.
SAIC, een van de grootste autofabrikanten in China, heeft verschillende EV-modellen onder merken zoals MG en Roewe.
Geely, die ook eigenaar is van Volvo, investeert in elektrische voertuigen en heeft verschillende EV-modellen op de markt gebracht.
“Veel Chinese fabrikanten springen in op de trend van elektrische auto’s. BYD, XPeng en NIO zijn opkomende merken.”
Met de komst van Tesla-auto’s is de elektrische auto op de kaart gezet. Wereldwijd wordt de Tesla Model 3 als de populairste elektrische auto gezien - deze wordt als een van de beste auto’s verkocht.
Natuurlijk wil je weten wat je kwijt bent voor een elektrische auto. De aanschafprijs ligt vaak een stuk hoger dan de ‘traditionele’ benzineslurper, puur omdat de auto’s jonger zijn. De nieuwprijzen van elektrische auto’s variëren sterk: de prijs is afhankelijk van het merk, model, specificaties en markten waarin ze worden verkocht. Hieronder een overzicht van van de merken, onderverdeeld in 3 prijsranges: goedkoop, gemiddeld en dure automerken.
Ondanks dat alles duurder wordt - waaronder elektrisch rijden - is het nog altijd interessant om in een elektrische auto te investeren. Met een laadpaal aan huis heb je heel veel grip op de verbruikskosten (helemaal in combinatie met zonnepanelen) en betaalt als elektrisch rijder minder aan motorrijtuigenbelasting en bijtelling. Daarnaast komen er steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt, waardoor het steeds betaalbaarder wordt om elektrisch te rijden.
Wil je je benzine- of dieselexemplaar verkopen? Dat kan gemakkelijk via OSW. Van Mini tot Mercedes. Je meldt je auto vrijblijvend aan, ontvangt binnen 24 uur het hoogste bod in je mail en bepaalt zelf of je ‘m voor die prijs verkoopt. Na afronding van de verkoop wordt de betaling, vrijwaring en ophalen voor je geregeld.