Goed voor het milieu en lekker voor de portemonnee: elektrisch rijden. Een volle batterij kost een stuk minder dan een volle tank en ook betaal je voor 100% elektrische auto’s tot 2025 geen wegenbelasting. Maar het tij lijkt te keren: elektrisch rijden wordt duurder. Wat de oorzaak hiervan is en hoe je die kosten kunt beperken, lees je in dit artikel.
Steeds meer mensen willen elektrisch rijden, maar door de hoge aanschafwaarde zijn veel mensen nog terughoudend. De gemiddelde aanschafwaarde van een nieuwe elektrische auto is 51.000 euro, terwijl dat voor een nieuwe benzineauto’s 33.000 euro is. Een wezenlijk verschil. In veel gevallen is die aanschafprijs binnen een aantal jaren terugverdiend, omdat je maandelijks veel minder betaalt voor een elektrische wagen.
Maar niet voor lang meer: elektrisch rijden wordt misschien duurder dan een benzineauto. Je gaat als eigenaar van een elektrische auto in ieder geval een stuk meer betalen. Daar zijn een aantal redenen voor. We zetten ze voor je op een rijtje:
De afgelopen jaren ging het de bezitters van elektrische auto’s voor de wind: zij betaalden namelijk geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 komt daar verandering in. Je betaalt als ‘stekkeraar’ nog steeds niet het volledige tarief (in 2025 betaal je 25% van het normale tarief), maar vanaf 2026 betaal je 100% wegenbelasting als bezitter van een elektrisch voertuig.
“Vanaf 2026 betaal je als elektrisch rijder het volledige wegenbelastingtarief”
Daarnaast verhogen gemeenten regelmatig het wegenbelasting-tarief, waar je vanaf 2025 als elektrisch rijder ook niet meer onderuit komt. Wat je exact betaalt aan motorrijtuigenbelasting vanaf 2026 is nog niet bekend, maar hou rekening met een bedrag tussen de 20 en 60 euro per maand.
Geen zin in deze verhoging?
Verkoop je (elektrische) auto hier
Voor mensen waarvan afgelopen jaar het vaste energiecontract eindigde, waren het spannende tijden. De prijzen van energieleveranciers schoten omhoog en dat zag je terug op de energierekening. Veel huishoudens en bedrijven maken de switch van gas naar elektriciteit, waardoor er meer vraag is hiernaar.
Het elektriciteitsnet wordt zwaarder belast en dat wordt doorberekend aan de klant. Door tekorten en verduurzaming gaat de minimale CO2-prijs voor elektriciteitsproducenten omhoog, waardoor dit ook weer wordt doorberekend aan de klant.
Tot slot zorgt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne ervoor dat de prijs van gas en van steenkool is verdubbeld. Dit merken benzinerijders aan de pomp, maar ook bezitters van elektrische auto's. Aardgas is namelijk de grondstof van (niet-duurzame) energie, waardoor de energieprijzen ook stijgen. En laat dat nou precies de brandstof voor elektrische auto's zijn. Uit deze berekening blijkt dat elektrisch rijden in de toekomst misschien wel duurder wordt dan de brandstof van een benzineauto.
Bijtelling is een fiscale regeling voor automobilisten die een auto via de zaak leasen. Rij je meer dan 500 kilometer privé met je leaseauto, dan betaal je over die kilometers belasting. Dit wordt bijtelling genoemd. In de afgelopen jaren kregen alle elektrische rijders een gereduceerd bijtellingspercentage. Per 1 januari 2023 krijgen alleen automobilisten waarvan de cataloguswaarde van elektrische auto’s boven de 30.000 euro ligt, een gereduceerd tarief. Voor alle anderen geldt het standaardtarief van 22%. Mogelijk wordt de bijtelling in de toekomst weer bijgesteld en betaal je ook als elektrisch rijder het normale tarief.
Elektrisch rijden wordt duurder omdat de voordelen die het gebruik voordeliger maken, binnenkort aflopen. Onderaan de streep zal elektrisch rijden voorlopig maandelijks nog iets voordeliger zijn, maar door de hoge aanschafwaarde van de auto’s (ten opzichte van benzine) is het minder interessant om elektrisch te rijden.
Vooral op de brandstof (elektriciteit) kun je besparen als ‘stekkeraar’. Heb je zonnepanelen of een vast energietarief tegen een scherpe prijs? Zorg dat je een laadpaal aan huis hebt, zodat je tegen het laagste tarief kunt opladen. Heb je een variabel tarief? Laad op momenten dat de prijs per kWh hoog zijn, op een openbaar punt op.
“Variabel energiecontract? Laad je elektrische auto niet thuis, maar bij een openbare laadpaal op.”
De boodschappen, de energierekening en het bedrag aan de pomp: de prijzen stijgen. De verwarming blijft langer uit en we ruilen de auto steeds vaker in voor de fiets. Misschien sta je zelfs wel op het punt om je (elektrische) auto de deur uit te doen omdat de kosten de pan uit rijzen.
Laat ons je helpen met de verkoop van je auto. Via OSW verkoop je gemakkelijk én snel je auto. Elektrisch, hybride, diesel of benzine. Ontdekken hoe het werkt? Kom erachter hoeveel je auto waard is.
Benieuwd wat je (elektrische) auto waard is?