Een van de meest besproken onderwerpen in het nieuws: duurzaamheid. De overheid organiseert allerlei initiatieven om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen om daarmee te voldoen aan de ambitieuze doelen van het klimaatakkoord van Parijs. In die plannen is geen ruimte voor de dieselauto: deze auto verbruikt namelijk de meest vervuilende brandstofsoort, diesel. Daarom is de vraag: is het nog interessant om een dieselauto te rijden? Je leest het in dit artikel.
We ruilen de brandstofslurpers massaal in voor een elektrisch exemplaar. Toch wint - of moeten we zeggen verliest - de diesel het van de benzineauto op het gebied van vervuiling. Dat komt omdat dieselmotoren meer fijnstof en roetdeeltjes produceren. Deze deeltjes zijn schadelijk voor de luchtkwaliteit en kunnen bijdragen aan ademhalingsproblemen en hart- en vaatziekten. Daarnaast produceren ze hogere niveaus van stikstofoxiden, wat zorgt voor smog. En hoewel dieselmotoren efficiënter brandstof verbruiken - waardoor er minder CO2 wordt uitgestoten dan bij benzineauto's - produceren ze meer CO2 bij de verbranding in de motor.
Langzaam wordt de dieselauto in het verdomhoekje gedrukt. Koop je een volgende auto, dan denk je er wel twee keer over na om zo’n auto te kopen. Maar is het nodig om je dieselauto te verkopen als je ‘m nu nog rijdt? Om daar antwoord op te geven, moeten we eerst wat dieper induiken in de huidige regelgeving en het type auto dat je rijdt.
Over het algemeen zijn de brandstofprijzen voor dieselauto’s lager dan voor benzine-exemplaren. Dat was in het verleden een reden om voor mensen een diesel te kopen. Vanaf een bepaald aantal gereden kilometers per jaar - het break-even punt lag vaak rond de 12.000 kilometer - was het voor de portemonnee slimmer om voor de dieselauto te kiezen.
Afgelopen maand lag de gemiddelde prijs voor Euro95 (benzine) op 2,013 euro per liter, en die van B7 (diesel) op 1,872 euro per liter. Voor een volle brandstoftank (uitgaande van 50 liter) betaal je voor een benzineauto op dit moment gemiddeld 100 euro en voor een dieselauto gemiddeld 93,60 euro.
Tank je iedere week, dan ben je 5.200 euro aan benzinekosten en 4.867 euro aan diesel per jaar kwijt. Hierbij is geen rekening gehouden met de prijsfluctuaties aan de pomp, het verbruik per kilometer en is er vanuit gegaan dat diesel- en benzinerijders evenveel rijden. Het verschil in brandstofkosten is over één jaar berekend op 400 euro, wat gelijk staat aan een lekker weekendje weg. Klinkt leuk, toch? Maar dat zijn niet de enige factoren die je in overweging moet nemen.
“Diesel rijden wordt minder interessant: brandstofprijzen stijgen waardoor het voordeel minder wordt. De waarde van de Dieselauto daalt.”
Om de Nederlandse wegen in goede staat te houden, betaal je als bezitter van een gemotoriseerd voertuig motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd). De hoogte van de wegenbelasting hangt onder andere af van het gewicht van het voertuig, de leeftijd, de provincie waar je woont en type brandstof. Hoe vervuilender de auto is, hoe meer wegenbelasting je betaalt.
Je kunt je vast wel voorstellen dat de dieselauto het daar niet goed vanaf brengt. Je betaalt voor een benzineauto gemiddeld tussen de 568 en 640 euro aan wegenbelasting per jaar, voor een dieselauto het dubbele: tussen de 1.236 en 1.308 euro per jaar.
Om de CO2-uitstoot te verlagen, worden oude diesels uit steeds meer stadscentra geweerd. Vanaf 2025 mogen alleen diesels met emissieklasse 4, 5 of hoger een milieuzone inrijden. Heb je een diesel tot emissieklasse 3? Dan is de dieselauto verboden in veel stadscentra na 2024. Daardoor daalt de waarde van de dieselauto.
Je hebt de term ‘AdBlue’ misschien weleens aan de pomp gezien: op veel tankstations kun je deze vloeistof in je diesel bijvullen. Nieuwere dieselauto’s zijn voorzien van AdBlue: het is een vloeistof die wordt gebruikt in dieselvoertuigen om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Daardoor is je auto schoner en mag je door deze technologie voorlopig in alle milieuzones met je diesel rijden.
Je tankt, net als de ‘gewone’ dieselvoertuigen, diesel aan de pomp. Daarnaast moet je de AdBlue-vloeistof regelmatig laten bijvullen om je auto normaal te laten rijden. Dit kan ook bij het tankstation. De kosten van deze vloeistof variëren tussen de 0,55 en 0,60 cent per liter. Met een jerrycan van 10 liter AdBlue kun je ongeveer 600 tot 700 kilometer rijden.
Je betaalt in dit voorbeeld 5,50 euro voor 10 liter AdBlue. Ervan uitgaande dat je met je diesel 12.000 kilometer per jaar rijdt, heb je 170 liter AdBlue nodig, wat neerkomt op 93 euro per jaar aan kosten. Net als de brandstofkosten, stijgt ook de prijs per liter van AdBlue. Het is dus mogelijk dat je daar in de toekomst meer voor betaalt.
Hoewel je waarschijnlijk minder wegenbelasting betaalt omdat je auto minder vervuilend is dan de traditionele diesels, zijn dit ook weer aanvullende kosten voor je dieselauto.
Je auto ontkomt er niet aan: de periodieke APK. En ook hier trek je met een diesel aan het kortste eind: je betaalt meer voor deze keuring dan bij een benzineauto. Dat komt omdat je verplicht bent een roetmeting uit te voeren, iets dat bij de benzineauto niet hoeft.
Daar kunnen we kort over zijn: dat is het over het algemeen niet. De dieselauto was in het verleden vooral interessant voor autobezitters die lange afstanden reden, waardoor de brandstofkosten de hogere motorrijtuigenbelasting compenseren. Zoals je in onze bovenstaande berekening kunt zien, wordt dit bijna niet meer gecompenseerd door de stijgende brandstofprijzen. Daarnaast kleven er nog andere nadelen aan het bezitten van een dieselauto.
Begin direct met verkopen
De voordelen van die dieselauto wegen wat ons betreft niet meer op tegen de nadelen ervan. En door de hogere kosten en strengere wetgeving, zien we alleen maar meer nadelen, zoals:
Je dieselauto wordt steeds minder waard. Uiteindelijk worden deze auto’s volledig van de weg geweerd. Rij jij nog een diesel? Dan raden we aan ‘m te verkopen. Op platforms zoals Marktplaats is je oude diesel niets meer waard. Maar autohandelaren kunnen de goede onderdelen van je auto nog gebruiken - of de motor/tank ombouwen.
Op het platform van OSW zijn alleen professionele autobedrijven en autohandelaren aangesloten. In drie stappen is de verkoop van je diesel geregeld: