De nachtmerrie van iedere autobezitter: de distributieriem vervangen. Om de zoveel kilometer moet de distributieriem- of ketting worden vervangen en daar hangt een flink prijskaartje aan. Veel autobezitters steken hun kop in het zand en stellen de vervanging van de distributieriem te lang uit. Ergens is dat begrijpelijk: voor de prijs van de vervanging kun je een leuk vliegticket of weekje weg boeken. Maar als je ontdekt wat de (ernstige) gevolgen zijn van een kapotte distributieriem of ketting, haal je het waarschijnlijk wel uit je hoofd om deze reparatie uit te stellen. Op deze pagina vertellen we meer over de gevolgen van een gebroken distributieriem- of ketting en de kosten van vervanging.
Zowel de distributieriem als de distributieketting drijft de nokkenas onder de motorkap aan. Deze as regelt de opening en sluiting van de kleppen van de motor. Daarnaast zorgen deze onderdelen ervoor dat de krukas synchroon loopt. Dit voorkomt dat de zuigers en kleppen in de motor met elkaar in contact komen. Wanneer de distributieriem- of ketting knapt, gaan deze kleppen en zuigers botsen: dit zorgt voor ernstige schade aan de motor. Met alle gevolgen van dien.
Zowel de distributieriem als -ketting hebben dezelfde functie: de verschillende mechanismen synchroon laten draaien, zodat de motor niet beschadigd raakt. De ene autofabrikant gebruikt hiervoor distributieriemen, de andere kettingen. Het ene systeem is niet beter dan het andere: bij de aanschaf van een (nieuwe) auto is het belangrijker om naar de algemene prestaties van de motor te kijken.
Het belangrijkste verschil tussen de distributieriem en een distributieketting is wanneer ze vervangen moeten worden. Een distributieriem moet je regelmatig vervangen: meestal om de 60.000 tot 100.000 kilometer. Distributiekettingen hoef je vaak pas later te vervangen: meestal om de 100.000 tot 150.000 kilometer. Deze kettingen hebben wel vaker tussentijds onderhoud nodig, om ervoor te zorgen dat ze gesmeerd blijven lopen.
Je wilt natuurlijk zo lang mogelijk van je auto genieten en ervoor zorgen dat ‘ie als een zonnetje blijft lopen. Daarom is het belangrijk om regelmatig een onderhoudsbeurt uit te voeren en op tijd de distributieriem te vervangen.
Doe je dat niet, dan kan de riem of ketting breken. Met een aantal nare gevolgen. Zo kan de distributieriem breken waardoor de kleppen en zuigers met elkaar botsen en de motor ernstig beschadigt. Een motor vervangen of repareren kost veel geld, waardoor je beter nu een paar cocktails op vakantie kunt laten staan om op tijd de distributieriem te vervangen. Het kan nog erger: een gebroken distributieriem kan ervoor zorgen dat de motor van je auto uitvalt. Rijd je bijvoorbeeld met hoge snelheid met je BMW over de autobaan, dan zijn de gevolgen van een uitvallende motor niet te overzien. Laat daarom je distributieriem op tijd vervangen.
Heb je een auto en tikt deze binnenkort de 60.000 kilometer (of een veelvoud ervan) aan? Dan kun je beter alvast een bedrag op je spaarrekening reserveren voor de vervanging van de distributieriem. De daadwerkelijke kosten hangen af van het merk en type auto: je betaalt tussen de 300 en 1.000 euro voor het vervangen van de riem. Heb je een nieuwer automodel, dan moeten er gelijk een aantal extra onderdelen vervangen worden. Dat maakt het geheel wat duurder. Dat compenseer je wel weer met de lage onderhoudskosten van een nieuwere auto.
Wanneer je de distributieriem moet vervangen van jouw auto, vind je terug in het boekje van de fabrikant. Hierin wordt aangegeven om hoeveel kilometer - of na hoeveel jaar - deze aan vervanging toe is. Vaak gaat er een automatisch lampje in je dashboard branden wanneer het tijd is voor een kleine of grote beurt van je auto. De distributieriem vervangen zit daarbij vaak inbegrepen.
Jarenlang heb je met veel plezier in je auto gereden. Inmiddels staan er al behoorlijk wat kilometers (en jaren!) op de teller en de tijd heeft invloed op de prestaties van je auto. Steeds vaker breng je een bezoek aan de garage om je trouwe vierwieler op te lappen. De genadeslag komt als je de distributieriem (opnieuw) moet vervangen terwijl je auto amper wat waard is. Stijgen de reparatiekosten uit boven de dagwaarde van je auto? Dan wordt je auto economisch total loss verklaard. Tijd om ‘m in te ruilen of te verkopen, met zo min mogelijk gedoe.
Heb je een oude, APK afgekeurde of sloopauto in de aanbieding - die geen hoge ogen meer gooit op de traditionele autoverkoopplatforms? Verkoop je auto via OSW. Wij nemen alle merken aan. En de verkoop ervan levert jou geen gedoe op: je vult je kenteken in, ontvangt binnen 24 uur het hoogste bod en nog dezelfde week komen we je auto ophalen en regelen we de administratieve rompslomp eromheen. Ontdek zelf hoe het werkt en wat je vrijblijvend terugkrijgt voor je tweedehands auto.
Benieuwd wat je auto waard is?