Ben je de trotse eigenaar van een auto? Dan weet je dat de periodieke onderhoudsbeurten onlosmakelijk verbonden zijn met de conditie van je voertuig. De noodzaak van een grote beurt kennen we wel. Maar ook de kleine beurt is heel belangrijk om je auto in goede staat te houden. We leggen je in dit blog uit waarom.
Als autobezitter heb je wellicht wel gehoord van de ‘kleine beurt’ en dat je auto deze een keer in de zoveel tijd nodig heeft. Toch bestaat er onduidelijkheid over wat een kleine beurt precies inhoudt en wat er tijdens zo’n beurt wordt gedaan. Waarom heeft je auto die kleine beurt nodig?
De nieuwe moderne auto’s geven door middel van een lampje in het dashboard aan dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt van je auto. Niet iedereen heeft een dergelijke auto in zijn bezit, dus hoe weet je dan dat het tijd is voor de kleine beurt van je voertuig? In de meeste gevallen heeft je auto iedere 10.000 à 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. De kleine beurt wisselt zich af met de grote beurt. Rijd je jaarlijks minder dan het aangegeven aantal kilometers? Dan kan je een kleine en grote beurt eventueel combineren met je APK. Zo weet je zeker dat je auto al het groot en klein onderhoud krijgt wat hij nodig heeft.
Tijdens de kleine beurt van je auto worden er bepaalde dingen nagekeken. Zoals de naam al doet vermoeden is deze controle een stuk minder uitvoerig als bij de grote beurt, zo worden vooral de onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage nagekeken.
Dit wordt nagekeken als je jouw auto voor klein onderhoud naar de garage brengt:
Wat een kleine beurt gaat kosten is mede afhankelijk van wat er precies vervangen moet worden. Daarnaast kan de prijs per garage verschillen. Je moet rekenen op een bedrag tussen de 100 en 150 euro. Dit kan echter ook hoger uitvallen als er veel slijtage is, of je auto lang geen beurt heeft gehad. In zo een geval moet er vanzelfsprekend meer vervangen worden en hier betaal je dus ook voor.
Als je een beetje handig bent kan je bepaalde dingen ook zelf vervangen voordat je de auto wegbrengt voor een kleine beurt. Je hoeft geen automonteur te zijn om de kosten iets te drukken door bepaalde zaken al zelf in orde te maken, voordat je de auto naar de garage brengt. Denk aan het verversen van je motorolie, ruitensproeier- en koelvloeistof bijvoorbeeld.
Veel mensen nemen het niet zo heel nauw met de onderhoudsbeurten van hun auto. Het is tenslotte niet wettelijk verplicht. Je loopt echter wel een groter risico dat je auto APK wordt afgekeurd als de onderdelen niet op orde zijn. Niet te vergeten: wat als een van de onderdelen het door slijtage begeeft? Meestal ben je dan veel verder van huis, en dat terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Tijdens de kleine beurt worden defecte onderdelen direct opgemerkt en vervangen. Zo voorkom je dat je auto beschadigt en de reparatiekosten waarschijnlijk nog veel hoger gaan uitvallen. Sla je een grote of kleine beurt over? Dan heb je geen garantie meer op je auto. Daarnaast is het gevaarlijk om met defecte of sterk versleten auto-onderdelen de weg op te gaan. Een risico wat je als automobilist liever niet wil nemen, want een eventueel ongeluk komt je nog veel duurder te staan. Vergeet ook niet dat een auto met een netjes up-to-date onderhoudsboekje veel meer oplevert als je de auto ooit wil gaan verkopen.
Sla dus nooit een onderhoudsbeurt aan je auto over. Ook de kleine niet!