Hoewel moderne auto’s tegenwoordig zelf kunnen bepalen wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt, kent iedereen de termen ‘grote en kleine beurt’ wel. Een grote beurt wordt ook wel groot onderhoud genoemd. Als je auto deze beurt nodig heeft worden diverse onderdelen nagekeken op slijtage en/of schade.
Veel mensen denken ten onrechte dat een onderhoudsbeurt bij de APK zit inbegrepen. Een APK-keuring en onderhoudsbeurt zijn compleet verschillende dingen. Je kan er echter wel voor kiezen om de APK-keuring en onderhoudsbeurt met elkaar te combineren. Zo ben je eventuele zware defecten of slijtage problemen ruim voor. Tevens kan het voordeliger zijn om een onderhoudsbeurt tegelijkertijd met een APK-keuring uit te voeren.
Tijdens de grote onderhoudsbeurt wordt je auto grondig geïnspecteerd. Hierbij worden eventuele, dreigende mankementen ruim van tevoren opgespoord en gerepareerd. Onderdelen die hun beste tijd hebben gehad worden vervangen. Je auto heeft ongeveer iedere twee jaar een grote onderhoudsbeurt nodig. Je auto kan ook zelf aangeven wanneer het tijd is voor een uitgebreide controle. Wanneer en hoe vaak dit gebeurt kan bij de moderne auto’s nogal verschillen. Een grote beurt is er om alle onderdelen van de auto onder de loep te nemen. Zo weet je zeker dat je auto in goede conditie is en blijft. Geld besparen door een beurt (of twee) over te slaan is geen goed idee, omdat lang door blijven rijden met schade uiteindelijk voor meer problemen kan zorgen. Eventuele reparaties worden dan groter en duurder. Uiteindelijk bespaar je juist geld door je auto periodiek een kleine of grote beurt te laten geven, het liefst ieder jaar.
Een grote beurt voor je auto is vanzelfsprekend een stuk uitgebreider dan de kleine onderhoudsbeurt. Met deze handige checklist weet je precies welke onderdelen worden nagekeken. Dit is een gestandardiseerde lijst, er zijn ook garages die zelf nog onderdelen aan deze lijst toevoegen.
Daarnaast wordt er gekeken of de motorolie moet worden ververst en of het vervangen van de lucht- en oliefilter noodzakelijk is. De bougies, het interieur- en brandstoffilter worden ook nagekeken en bij eventuele slijtage direct vervangen.
Een grote beurt aan je auto kost ongeveer 300 à 400 euro. Dit is slechts een indicatie, het werkelijke bedrag kan afwijken. Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid onderdelen die gerepareerd of vervangen moeten worden, maar heeft ook te maken met welke garage de onderhoudsbeurt doet. De kosten van onderhoud kunnen per bedrijf tientallen euro’s schelen. Desalniettemin is 300 euro veel geld. Zeker als je jezelf bedenkt dat dit bedrag is vastgesteld op basis van een auto waar niets aan mankeert. Toch is het geen goed idee om op de onderhoudsbeurten te besparen. Eventuele grote, ingewikkeldere reparaties kosten veel meer. In sommige gevallen kan het zelfs je auto kosten.
Een grote beurt is best wel duur, zeker als er allerhande onderhoudstaken moeten worden uitgevoerd die je eigenlijk prima zelf kan doen. Denk hierbij aan het vervangen van de ruitenwissers en verversen van de motorolie en koelvloeistof. Je betaalt namelijk meer bij een garage voor dezelfde onderdelen. Daarnaast vallen ook deze onderhoudstaken onder het uurtarief van de garage. Je bent dus altijd goedkoper uit wanneer je dit soort zaken zelf onder handen neemt. Dit geldt overigens ook voor het vervangen van verlichting en het regelmatig op peil houden van de bandenspanning. Wil je de kosten van een grote beurt een beetje drukken? Dan kan je hier beginnen.
En vergeet natuurlijk niet om je auto regelmatig te laten controleren. Zo kom je niet voor onaangename reparatie verrassingen te staan.