De een vindt het heerlijk om het roer zelf in handen te houden en over de Nederlandse wegen te sjezen, voor de ander is autorijden slechts een noodzakelijk goed. Of in sommige gevallen zelfs een activiteit waar ze liever niet aan deelnemen. Zeker voor de mensen die bang zijn om auto te rijden, kan de zelfrijdende auto een uitkomst zijn. Wat is een zelfrijdende auto, wat zijn de huidige ontwikkelingen en hoe ziet de toekomst eruit? We vertellen het in dit artikel.
Een zelfrijdende auto, ook wel bekend als een autonome auto, zelfsturende auto of robotauto, is een voertuig dat met behulp van kunstmatige intelligentie - en zonder tussenkomst van menselijke handelingen - een auto kan besturen en de passagiers van A naar B kan brengen. Deze voertuigen maken gebruik van geavanceerde sensoren, computersystemen, kunstmatige intelligentie en andere technologieën om de omgeving te begrijpen, obstakels te detecteren, beslissingen te nemen en veilig te rijden.
Op dit moment rijden er nog geen volledig zelfrijdende auto’s in Nederland. Wel zijn er auto’s die soortgelijke technieken gebruiken en die de bestuurder helpen. We zetten de verschillende typen op een rijtje:
Om zelfrijdende auto’s op de openbare weg te laten domineren, is er nog een lange weg te gaan. Op dit moment wordt er volop getest - maar fabrikanten willen er helemaal zeker van zijn dat de zelfrijdende auto’s veilig genoeg zijn om deel te nemen aan het verkeer. Het brengt voor hen een grote mate van verantwoordelijkheid mee: wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk in noodsituaties? Maar ook andere ethische kwesties spelen een rol: welke gegevens en data worden verzameld en hoe wordt de privacy van de bestuurder gewaarborgd?
In de toekomst weten we vrijwel zeker dat de zelfstandige auto niet meer weg te denken is uit het straatbeeld. Tot die tijd zetten we alvast een aantal weetjes over zelfrijdende auto’s op een rijtje:
Veel moderne auto’s voldoen al aan SAE niveau 2. Dit is een voorloper van de zelfrijdende auto. Deze techniek zorgt ervoor dat auto’s de snelheid automatisch aanpassen op basis van sensoren (adaptive cruise control), rijstrookassistentie biedt, zelf kan parkeren, verkeersborden herkent en zelfstandig kan rijden op de snelweg - met minimale interactie van de bestuurder. Het bekendste voorbeeld van de auto die hiermee is uitgerust, is Tesla.
Hoewel er pas recentelijk meer aandacht voor is, begon de ontwikkeling van zelfrijdende auto's al in de jaren ‘20 van de vorige eeuw. Destijds werden experimenten uitgevoerd met systemen zoals cruise control. Door die ontwikkelingen van toen komen we nu steeds een stap dichter bij de zelfrijdende auto.
Zelfrijdende auto's worden wereldwijd getest in verschillende omgevingen, variërend van stedelijke gebieden tot snelwegen en in extreme weersomstandigheden. In de VS, Europa en Azië zijn er testlocaties.
“Wereldwijd wordt er veel getest met zelfrijdende auto’s. In Azië, Europa, en de VS worden ze getest in de meest extreme (weers)omstandigheden”
In grote steden zoals Singapore, Dubai en Parijs worden autonome shuttles al ingezet voor openbaar vervoer. Deze voertuigen opereren meestal op vastgestelde routes en dienen als aanvulling op het bestaande openbaar vervoer.
Hoewel het logisch is als je nog wat sceptisch bent over de zelfrijdende auto, kan het - mits goed uitgevoerd - goed uitpakken voor de verkeersveiligheid en infrastructuur van een stad. Waar mensen fouten maken, kunnen zelfrijdende auto’s in de toekomst beter anticiperen op onverwachte situaties. Ook kunnen ze de behoefte aan parkeerplaatsen verminderen, de verkeersstroom optimaliseren en de vraag naar openbaar vervoer veranderen.
Overheden over de hele wereld werken aan wet- en regelgevingen met betrekking tot zelfrijdende auto's, inclusief kwesties zoals aansprakelijkheid, verzekeringen en ethische normen. Dit is een complex proces dat de acceptatie en adoptie van zelfrijdende technologieën beïnvloedt.
Naast de zelfrijdende auto is er natuurlijk nog een grote ontwikkeling in de autobranche: de elektrische auto. Massaal worden dieselauto’s ingeruild - zeker aangezien vanaf 2025 veel diesel-exemplaren worden geweerd uit de grote steden. Ook door de stijgende brandstofprijzen wordt er vaker gekozen voor de ‘stekkerauto’ in plaats van de benzineauto. Ga jij binnenkort ook over op ‘stekkeren’?
Ben je toe aan een elektrisch exemplaar, stinkt je oude auto naar benzine of wordt de afschrijving per jaar te hoog? Verkoop je oude occasion via OSW. Van Deurne tot Den Haag en van Uden tot Utrecht: door het hele land kun je je auto verkopen en halen wij ‘m voor je op. Binnen 24 uur het hoogste bod in je inbox, binnen 1 week opgehaald.