Blogs

Hoe vaak heeft een motor onderhoud nodig?

Geplaatst: 9 mei 2024
Geschatte leestijd: 5 minuten
Categorie: Motor
Hoe vaak heeft een motor onderhoud nodig?

De dagen worden langer, de barbecue wordt op een zonnige namiddag weer aangestoken en de motor uit de stalling gehaald. Oplopende temperaturen betekent weer lekker touren met de motor! Maar na een winter stil te hebben gestaan, is het slim om weer even langs de garage te gaan voor motor onderhoud. Hoe vaak moet je je motor laten onderhouden en wat wordt er gecontroleerd tijdens zo’n onderhoudsbeurt? We vertellen er meer over in dit artikel.

Hoe vaak moet een motor een beurt?

Hoe vaak een motor een onderhoudsbeurt nodig heeft, hangt af van verschillende factoren, waaronder het type motor, het merk, het model, de leeftijd van de motor, het aantal gereden kilometers en de gebruiksomstandigheden. Over het algemeen wordt aanbevolen om minimaal één keer per jaar je motor te onderhouden.

Het liefst nog iets vaker: als je motorfiets in de winter in de stalling staat, kun je ‘m het beste voor het nieuwe zomerseizoen laten onderhouden en ná het seizoen. Rijd je het hele jaar door met de motor? Dan is het slim om in ieder geval iedere 6.000 kilometer een onderhoudsbeurt voor je motor te plannen. Check dit voor de zekerheid in het onderhoudsboekje van de fabrikant.


“Laat je motor minimaal 1x per jaar, of om de 6.000 kilometer een onderhoudsbeurt ondergaan om de prestaties optimaal te houden”


Wat houdt een motor onderhoudsbeurt in?

Net als bij de auto kent ook de motor de kleine en grote onderhoudsbeurt. Doorgaans wordt de kleine onderhoudsbeurt iedere 6.000 kilometer uitgevoerd en de grote onderhoudsbeurt na iedere 24.000 kilometer gedaan of om de twee jaar. Dit wordt er tijdens deze onderhoudsbeurten doorgaans gecontroleerd/vervangen:

Motor onderhoud kleine beurt

  • Controle van het oliepeil en eventueel bijvullen of vervangen van motorolie, controle van het koelvloeistofniveau, controle van remvloeistof en koppelingsvloeistof.
  • Vervanging van oliefilter en eventueel luchtfilter, afhankelijk van het onderhoudsinterval en de staat van de filters.
  • Controle van remblokken en remschijven op slijtage, controle van remvloeistofniveau en eventuele bijvullen of vervangen, controle van remleidingen op lekkages en algemene werking van het remsysteem.
  • Controle van bandenspanning en slijtagepatroon, eventueel bijvullen van banden met lucht indien nodig.
  • Controle van koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers en remlichten, controle van de werking van elektrische systemen zoals claxon en meters.
  • Smering van bewegende delen zoals rem- en koppelingshendels, controle van de spelingen en afstellingen van kabels (bijvoorbeeld koppelingskabel, gaskabel).
  • Visuele inspectie van de motorfiets op tekenen van slijtage, beschadigingen of lekkages, controle van bevestigingsbouten en -moeren, controle van de staat van de ketting en tandwielen (indien van toepassing), controle van de staat van de bougies (indien van toepassing).

Motor onderhoud grote beurt

Naast de bovenstaande punten wordt tijdens een grote beurt aan de motor ook vaak nog het volgende uitgevoerd:

  • Motorolie, oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen
  • Uitgebreide controle van de remmen, inclusief controle van remblokken, remschijven, remleidingen en remvloeistof.
  • Controle van de bandenslijtage, bandenspanning, bandenprofiel en algemene conditie van de banden. Indien nodig worden banden vervangen.
  • Controle van de vering, schokdempers en lagers voor tekenen van slijtage of lekkage, en eventuele afstellingen of vervangingen.
  • Uitgebreide controle van alle elektrische systemen, inclusief verlichting, accu, dynamo en bedrading, om ervoor te zorgen dat alles correct functioneert.
  • Controle van de kettingspanning, slijtage van de ketting en tandwielen, smering van de ketting en eventuele afstellingen of vervangingen.
  • Grondige visuele inspectie van de motorfiets op alle belangrijke componenten, inclusief frame, ophanging, remmen, aandrijving, enzovoort.

Motor onderhoud

Wat kost een onderhoudsbeurt voor de motor?

Afhankelijk van de staat van  de motor en de garage, kost een kleine onderhoudsbeurt tussen de 175 en 250 euro. Een grote onderhoudsbeurt kost meestal tussen de 350 en 450 euro.

Hoe moet ik mijn motor onderhouden?

Naast de geplande onderhoudsbeurten kun je ook zelf een en ander bijhouden om reparatiekosten te besparen:

  • Controleer de bandenspanning iedere maand. Doorgaans moet er 2 bar in de voorband en van 2,5 bar in de achterband zitten. Check het exacte aantal in het onderhoudsboekje van de fabrikant.
  • Check het profiel van de motorbanden: wettelijk moet je ten minste 1 mm profiel in de motorbanden hebben.
  • Controleer vloeistoffen: controleer de rem-, olie- en koelvloeistof en vul bij indien nodig. De koelvloeistof zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt: extra belangrijk dus om af en toe te controleren.
  • Controleer regelmatig de (kop)lampen en knipperlichten.
  • Smeer bewegende delen zoals de ketting.
  • Bekijk het onderhoudsboekje van de fabrikant voor aanvullende adviezen en tips voor motoronderhoud.

Worden de kosten voor motor onderhoud te hoog?

Motorrijden is een avontuurlijke en tegelijkertijd dure hobby. Naast de aanschaf van de motor en accessoires betaal je kosten aan verzekeringen, wegenbelasting, onderhoud, reparaties en brandstof. Worden de onderhoudskosten aan je motor te hoog? Dan kun je ‘m misschien beter verkopen.

Dat doe je eenvoudig via OSW: van Kawasaki tot Yamaha en van relatief nieuw exemplaar tot schademotor. Op ons platform zijn verschillende motor opkopers aangesloten die met liefde jouw tweedehands motor overnemen. Je hoeft alleen maar de gegevens van je motor op deze pagina in te vullen - en wij bezorgen jou het beste bod. Helemaal vrijblijvend en zonder verkoopverplichting.

Ontdek wat je motor waard is


Jody op den Buijsch
Geplaatst door
Jody op den Buijsch
Delen

Relevante artikelen

Tour motor
Tour motor
14/03/2024
Als je jong bent, kan het je waarschijnlijk niet snel genoeg gaan. Met je motorrijbewijs vers op zak zoek je waarschijnlijk naar een snelle motor die je een adrenalinekick geeft, zoals een BMW , Honda , Kawasaki of Yamaha sportmodel. Maar naarmate de jaren slijten - [...]
Optimaal brandstofrendement en sportieve prestaties met de juiste bandenspanning voor je motor
Optimaal brandstofrendement en sportieve prestaties met de juiste bandenspanning voor je motor
29/02/2024
Nog even en je kunt je motor weer uit de winterstalling of garage halen. Je kunt niet wachten om dat loeiharde geronk te horen als je het gas vol opentrekt - en de geur van verbrand rubber op het asfalt op te snuiven. Maar voordat je je motorjack dichtritst, je helm opzet [...]
De motorolie van de Action vs. andere merken: wat is beter?
De motorolie van de Action vs. andere merken: wat is beter?
25/01/2024
Heb je door de kou een schorre keel? De een smeert de keel met een goede borrel, de ander kiest voor de veiligere keuze: een hoestdrank. Net als jouw keel heeft ook de motor van je auto regelmatig een smeerbeurt nodig. Welke motorolie kun je dan het beste gebruiken? En is [...]