De dagen worden langer, de barbecue wordt op een zonnige namiddag weer aangestoken en de motor uit de stalling gehaald. Oplopende temperaturen betekent weer lekker touren met de motor! Maar na een winter stil te hebben gestaan, is het slim om weer even langs de garage te gaan voor motor onderhoud. Hoe vaak moet je je motor laten onderhouden en wat wordt er gecontroleerd tijdens zo’n onderhoudsbeurt? We vertellen er meer over in dit artikel.
Hoe vaak een motor een onderhoudsbeurt nodig heeft, hangt af van verschillende factoren, waaronder het type motor, het merk, het model, de leeftijd van de motor, het aantal gereden kilometers en de gebruiksomstandigheden. Over het algemeen wordt aanbevolen om minimaal één keer per jaar je motor te onderhouden.
Het liefst nog iets vaker: als je motorfiets in de winter in de stalling staat, kun je ‘m het beste voor het nieuwe zomerseizoen laten onderhouden en ná het seizoen. Rijd je het hele jaar door met de motor? Dan is het slim om in ieder geval iedere 6.000 kilometer een onderhoudsbeurt voor je motor te plannen. Check dit voor de zekerheid in het onderhoudsboekje van de fabrikant.
“Laat je motor minimaal 1x per jaar, of om de 6.000 kilometer een onderhoudsbeurt ondergaan om de prestaties optimaal te houden”
Wat houdt een motor onderhoudsbeurt in?
Net als bij de auto kent ook de motor de kleine en grote onderhoudsbeurt. Doorgaans wordt de kleine onderhoudsbeurt iedere 6.000 kilometer uitgevoerd en de grote onderhoudsbeurt na iedere 24.000 kilometer gedaan of om de twee jaar. Dit wordt er tijdens deze onderhoudsbeurten doorgaans gecontroleerd/vervangen:
Naast de bovenstaande punten wordt tijdens een grote beurt aan de motor ook vaak nog het volgende uitgevoerd:
Afhankelijk van de staat van de motor en de garage, kost een kleine onderhoudsbeurt tussen de 175 en 250 euro. Een grote onderhoudsbeurt kost meestal tussen de 350 en 450 euro.
Naast de geplande onderhoudsbeurten kun je ook zelf een en ander bijhouden om reparatiekosten te besparen:
Motorrijden is een avontuurlijke en tegelijkertijd dure hobby. Naast de aanschaf van de motor en accessoires betaal je kosten aan verzekeringen, wegenbelasting, onderhoud, reparaties en brandstof. Worden de onderhoudskosten aan je motor te hoog? Dan kun je ‘m misschien beter verkopen.
Dat doe je eenvoudig via OSW: van Kawasaki tot Yamaha en van relatief nieuw exemplaar tot schademotor. Op ons platform zijn verschillende motor opkopers aangesloten die met liefde jouw tweedehands motor overnemen. Je hoeft alleen maar de gegevens van je motor op deze pagina in te vullen - en wij bezorgen jou het beste bod. Helemaal vrijblijvend en zonder verkoopverplichting.