Samen is gezelliger dan alleen. Daarom ging je als motorrijder vaak op pad samen met je partner, kind of vriend(in). Samen scheurden jullie door de bergen in de Ardennen, gingen jullie kamperen met de motor en maakten jullie lange tochten met vrienden. Na mooie jaren - en herinneringen - gemaakt te hebben op de motor, kies je misschien nu voor iets meer veiligheid. Maar motorrijden daarmee opgeven? Dat nooit!
Daarom ga je je snelle scheurijzer, tour- of all road-motor misschien wel inruilen voor een motor zijspan. Hoewel het zijspan misschien niet het meest sexy onderdeel van een motor is, biedt het juist ook weer extra voordelen. In dit artikel vertellen we daar meer over.
Wist je dat het zijspan al lang meegaat? Het bestaat al meer dan een eeuw. De eerste zijspannen werden ruim 100 jaar geleden ontworpen, in het begin van de 20e eeuw. Václav Laurin en Václav Klement (van het motormerk Laurin & Klement) waren hiervan de grondleggers: zij ontwierpen in 1901 een frame met motorblok eromheen. Dit blok was sterk genoeg om het extra gewicht van een zijspan op te vangen. Met als doel om meer passagiers te vervoeren op een motor. Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werden zijspannen vaak gebruikt door het leger vanwege hun stabiliteit en capaciteit.
Als je gewend bent om op een motor met twee wielen te rijden, dan moet je ongetwijfeld even wennen aan de motor met zijspan. Met name in de bochten: die moet je ruimer nemen en daar kun je met minder snelheid doorheen. Waar de gewone motorfiets wendbaar is, neemt de motor met zijspan wat meer ruimte in.
Ook zul je merken dat het verplaatsen van je lichaamsgewicht (zoals je bij de gewone motor gewend bent) minder zin heeft. Geef je gas, dan trekt dit type motor scheef naar de kant van het zijspan. Het helpt om de remmen te gebruiken als stuurhulp. Ook zit slalommen door de file - en tussen auto’s door rijden - er met een zijspan niet meer in.
Even aanpassen, dus. Je levert een stukje flexibiliteit in, maar krijgt er ook een hoop voor terug. Dit zijn de voordelen van rijden op een motor met zijspan:
“Met een motor zijspan lever je in op een stukje flexibiliteit, maar krijg je er juist stabiliteit voor terug!”
Oefening baart kunst! Waar je in het begin misschien enorm moet wennen aan rijden met het zijspan, gaat het naar verloop van tijd een stuk beter. Eerst de wateren even testen? Dan kun je het beste even een zijspan-motor huren. Als het bevalt, kun je daarna zoeken naar een motor met zijspan die te koop staat.
Er zijn verschillende merken die bekend staan om hun modellen met zijspan, waaronder Ural, Harley-Davidson en BMW.
Net als bij een gewone motor, heb je een speciaal motorrijbewijs (A1 of A2) nodig. Je mag met rijbewijs B alleen op scooters, brom- of motorfietsen tot 50 cc rijden.
Ook heb je - net als bij een gewone motor - te maken met de standaard kosten bij gebruik. Denk aan een goede motorverzekering, onderhoud, wegenbelasting en regelmatig de bandenspanning en motorolie checken.
Wil je extra stabiliteit en is je oude motor voorzien van te veel schade? Via OSW ruil je je oude motor zonder gedoe in. Op ons platform zijn verschillende erkende motor opkopers aangesloten. Vul op deze pagina je kenteken in en maak vrijblijvend je advertentie op. Benieuwd hoe het precies werkt?