Als echte motorliefhebber ken jij natuurlijk de verschillende type motoren (van naked bikes tot cruisers) en ken je de pluspunten van die verschillende motormerken (bijvoorbeeld van de Yamaha, Honda of Harley Davidson). Daarnaast spot je motors regelmatig in het wild én wil je meer weten over politiemotoren. Want op welke motoren rijden politieagenten als ze met gillende sirenes over de Nederlandse wegen razen? In dit artikel vertellen we welke motoren de politie rijdt (nu en in het verleden) en delen we aanvullende weetjes hierover.
In het begin van de 20e eeuw - om precies te zijn in 1921 - waren 'Indians' van het type 'Big Chief' de eerste motorfietsen die beschikbaar werden gesteld als politiemotoren. In totaal werden er drie motoren in gebruik genomen, waarvan één was voorzien van een zijspan.
In 1932 kreeg de verkeerspolitie - een aparte afdeling binnen de politie om de "motor- en autorazernij te beteugelen" - een upgrade van het motorpark: de Harley Davidson 32R (een 750cc tweecilinder met zijspan) werd in gebruik genomen.
Een sprong in de toekomst: in 1987 was de politiemotor een BMW R65 TIC. Rond de jaren '90 reed het politiekorps op de BMW K 75 RT en in 2001 werd er gekozen voor de BMW F 650 Scarver.
Sinds 2012 rijden Nederlandse motoragenten op de BMW K 1600 GT, waarbij de motoren in 2021 een upgrade hebben gekregen: op dit moment is de politiemotor de BMW R 1250 RT-P. Naast deze motor zijn er nog een aantal R1200 RT-P’s in dienst.
In totaal zijn er 3 soorten politiemotoren in gebruik: lichte motorfietsen voor de wijksurveillance, zwarte motoren voor verkeerssurveillance en incidentafhandeling en ongeveer 70 zware motorfietsen voor begeleidingen. Naast de eerdergenoemde BMW (zware politiemotor) gebruikt de politie ook een Yamaha politiemotor: de Yamaha Tracer 900.
Dat gaat misschien binnenkort veranderen, want eind 2024 loopt het huidige contract van de motoren af. Politie Nederland is daarom vorig jaar begonnen aan het aanbestedingsproces van nieuwe motorfietsen. De kans is groot dat de politiemotor een BMW blijft, omdat een officieel document heeft aangegeven dat er geen andere concurrentie voor de politiemotor is.
“Ook in de toekomst blijft de politie hoogstwaarschijnlijk op BMW-motoren rijden: de andere merken zijn niet concurrerend genoeg.”
De politiemotor verschilt van de gewone burgermotor. Er worden andere materialen toegevoegd, zoals communicatieapparatuur, striping en er zijn ombouwwerkzaamheden nodig. Het blok van de politiemotor heeft een inhoud van 1.170 cc en levert 110 pk.
Een undercover politiemotor is - in tegenstelling tot de gewone politiemotor - niet opvallend uitgerust met de kenmerkende strepen van de politie. Welke motors wel worden gebruikt, is niet helemaal bekend. Het is in ieder geval niet de BMW R1250RT, omdat deze vaak meteen als politiemotorfiets herkend wordt door het kenmerkend type boxermotor.
Daarnaast ligt de topsnelheid bij deze motor te laag: het is geen geschikte motor bij observatie- en arrestatieteams. Het is niet bekend met welke politiemotor de politie undercover rijdt: in het verleden hebben ze bij verschillende dealers motoren opgevraagd, om hiermee te testen.
Wil je je eigen motor verkopen om een nieuw exemplaar aan te schaffen, heeft je motor zware schade, worden de onderhoudskosten te hoog of hang je je helm aan de wilgen? Je kunt je motor gratis verkopen via OSW. Kosteloos, snel en veilig.