Blogs

Stoelverwarming in de auto: wat kost het om deze en andere extra opties te gebruiken?

Geplaatst: 11 januari 2024
Geschatte leestijd: 5 minuten
Categorie: Automotive
Stoelverwarming in de auto: wat kost het om deze en andere extra opties te gebruiken?

Koning Winter heeft z’n intrede gedaan. ‘s Ochtends sta je de ruiten ijsvrij te maken. De sleutel in het contact is omgedraaid, maar je blaast wel nog wolkjes in je auto. Snel de verwarming op standje sauna laten blazen en - als je tot de echte geluksvogels behoort - de stoelverwarming aanzetten. Zodat je je binnen de kortste keren in je eigen oase waant. De verwarming (of airco) laten blazen, stoelverwarming aanzetten en de oplader in je auto gebruiken: heeft dat invloed op het brandstofverbruik? We zoeken het voor je uit.

De stoelverwarmer of oplader in je auto gebruiken: hoe werkt dat?

Om je telefoon thuis op te laden, steek je je oplader in een stopcontact. In een auto heb je dat natuurlijk niet. Daarom maken extra opties in je auto - waaronder de stoelverwarming, oplaadpunten en andere elektrische voorzieningen - gebruik van de energie uit de accu. Deze energie wordt meestal geleverd door het elektrische systeem, dat op zijn beurt wordt aangedreven door de motor.

De motor moet harder werken om de accu op te laden bij het gebruik van deze elektrische apparaten. Dit zorgt voor méér brandstofverbruik. Maar om hoeveel extra brandstofverbruik gaat het?

Hoe groot is de impact op het brandstofgebruik van deze elektrische apparaten?

Een keer de verwarming extra laten blazen in de winter, zorgt er niet direct voor dat je handrembocht moet maken richting de eerstvolgende benzinepomp. Continu gebruik van de oplader, stoelverwarming en het verwarmingssysteem leveren op de lange termijn wel extra kosten op. Hoeveel dat precies is, hangt af van het type auto en het verbruik.

Als vuistregel kun je 100 watt vermogen = meerverbruik van 0,1 liter per 100 kilometer hanteren. Dit hanteert de Duitse Wegenwacht.

Heb je een luxe auto met een aantal extra opties zoals verwarmde buitenspiegels, stoelen, achterruiten en stuurverwarming, dan verbruik je al snel 500 watt aan elektrisch vermogen per autorit. Gebruik je deze opties structureel, dan verbruik je ongeveer een halve liter extra brandstof per 100 kilometer. Met een gemiddelde brandstofprijs van 1,90 euro en er vanuitgaande dat je 400 kilometer rijdt met een volle tank, betaal je ongeveer 3,80 euro extra op een volle tank. Lijkt misschien niet veel. Maar tank je gemiddeld een keer per week? Op jaarbasis betaal je dan gemiddeld 197,60 euro voor het gebruik van deze extra opties.


“Maak je structureel gebruik van de stoelverwarming en andere extra opties in je auto? Op jaarbasis kost je dit al snel 200 euro extra!”


Extra kosten in de winter aan je auto

De schoorsteen moet goed roken om een auto te blijven rijden. Je betaalt (ongemerkt) extra om er warmpjes bij te zitten in de winter. Maar wist je dat dit seizoen ook vaak voor extra (reparatie)kosten zorgt? Net zoals het risico op een loopneus voor jou groter is in de winter, krijgt je auto ook mogelijk met kwaaltjes te maken. Houd rekening met de volgende, extra kosten in de winter:

Verdikking van de vloeistoffen of bevroren brandstofleidingen

Je bent gehuld in dikke kleding en met een gebrek aan daglicht voel je je misschien wat futloos. Ook voor je auto is dit het seizoen waarin ‘ie niet optimaal presteert. Door de kou kunnen vloeistoffen verdikken, brandstofleidingen bevriezen en kan de accu sneller kapot gaan. Onderwerp je auto aan z’n jaarlijkse wintercheck (zeker als je nog van plan bent om naar een wintersportgebied te rijden!) en haal je auto door de wasstraat als er strooizout aan hangt.

Winterbanden

Winterbanden

Je moet er niet aan denken om een flinke schuiver te maken als je met 100 km/u over de snelweg raast in de winter. Daarom neem je liever het zekere voor het onzekere en leg je winterbanden onder je bolide. Voor een set kakelverse winterbanden betaal je tussen de 300 en 600 euro - afhankelijk van het merk en type. Daarnaast betaal je voor de opslag van deze banden tussen de 50 en 80 euro per jaar bij een garage. Ook betaal je voor de (de-)montage van de banden. Het wordt geadviseerd om vanaf 7 graden een bandenwissel te doen.

Hogere kosten in het nieuwe jaar

Niet alleen zijn je voornemens misschien al gesneuveld, met één voet in het jaar voelt het alsof je geld er sneller doorheen vliegt. Niet gek, want een nieuw jaar betekent vaak ook weer hogere kosten. De brandstofkosten, motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten stijgen in 2024 verder. De kans is groot dat je daarom de auto wat vaker inruilt voor de fiets om de kosten te drukken.

Je (tweede) auto de deur uit doen?

Wordt het te duur om auto te rijden en wil je daarom je (tweede) auto verkopen? De verkoop van je auto regel je via OSW. Van sloopauto tot BMW en van APK-afgekeurd exemplaar tot Audi. Iedere auto kun je verkopen via OSW. Ontdek vrijblijvend wat je auto waard is en verkoop ‘m gratis en binnen 24 uur op ons platform.

Ontdek wat je auto waard is


Jody op den Buijsch
Geplaatst door
Jody op den Buijsch
Delen
Auto verkopen

Relevante artikelen

Je auto schoonmaken aan de binnenkant: zó krijg je ‘m brandschoon
Je auto schoonmaken aan de binnenkant: zó krijg je ‘m brandschoon
30/11/2023
Dag in, dag uit zit je in je auto: onderweg naar je werk, naar de sportschool of voor de wekelijkse boodschap. Misschien eet je in alle haast soms een broodje achter het stuur of smeert je kind de hele chocoladereep af aan het interieur. Kortom: het is slim om niet alleen [...]
Afschrijving auto per jaar
Afschrijving auto per jaar
19/10/2023
De aankoop van een auto wordt vaak genoemd als een van de slechtste investeringen die je kunt doen. Dat komt omdat de afschrijving auto per jaar vrij hoog is. Zodra een gloednieuwe auto van de productieband rolt en op jouw naam wordt overgeschreven, daalt deze direct in [...]
Je banden wisselen: maak je auto weer zomerklaar!
Je banden wisselen: maak je auto weer zomerklaar!
16/03/2023
‘Maart roert z’n staart, april doet wat ‘ie wil.’ Bekende uitspraken die bijna iedereen begrijpt. Het Nederlandse voorjaar is grillig en terwijl de eerste bomen weer in bloei komen, trekt er uit het niets een koude wind door de straten. Gelukkig [...]