Het is gedaan met de diesel naam. In de jaren negentig was diesel een hit en een groot succes. Tegenwoordig koopt nog maar 2,16% van alle nieuwe autokopers een diesel. Diesel heeft zo’n grote deuk in zijn imago gekregen de afgelopen jaren dat het lijkt alsof het einde in zicht is. Of is er nog hoop?
De grootste ravage is aangericht door de sjoemelsoftware van Volkswagen. Dit schandaal is wereldwijd lang en breed besproken. De beloofde, zuinige Volkswagen zou een erg lage CO2 uitstoot hebben waar men vertrouwen in had. Toen het duidelijk werd dat er gefraudeerd was, was het imago van niet alleen Volkswagen diesel, maar van heel de diesel auto vernield. Daarbovenop komt dat diesel NOx uitstoot; stikstofoxiden. Dit is erg vervuilend voor de longen van de mens. Deze stof veroorzaakt ook astma, kanker en hart- en vaatziekten. 12.000 mensen overlijden ieder jaar te vroeg als gevolg van het inademen van deze gassen. Ook deze gegevens en het verspreiden ervan via de media zorgt voor een slechte reputatie voor diesel. Dit is terug te zien in de verkoopcijfers. In totaal zijn er vorig jaar 319.921 nieuwe auto’s verkocht. Hiervan zijn maar 6.921 diesels. Dit opzichte van 147.000 benzineauto’s, 102.000 hybrides en 64.000 elektrische auto’s.
Het effect van de bovengenoemde feiten is zichtbaar in de dagwaarde van je diesel occasion. Occasion makelaar Jelmer Lekkerkerker vertelt “Het aanbod is vele malen groter dan de vraag.” Hierdoor is de prijs automatisch lager. Dit merk je tijdens de verkoop van je dieselwagen of het inruilen ervan. Lekkerkerker praat verder “Oude diesels zijn veel makkelijker te verkopen dan nieuwe dieselauto’s op moment. Die oude modellen verschillen weinig in waarde met vergelijkbare oude benzines. Nieuwe dieselwagens zijn normaliter nog aardig wat waard, maar geen handelaar of dealer kan dat bieden omdat de vraag simpelweg nihil is.” Hierdoor kun je je nieuwe dieselauto wel verkopen, maar is het bedrag dat je ervoor verdiend beduidend lager dan wanneer de dieselauto wel meer verkocht zou worden. “Maar”, zegt Lekkerkerker, “je kan het zeker proberen om ook je nieuwe diesel te verkopen.” Hij verkoopt namelijk nog steeds regelmatig een nieuwe diesel. Je bent dus nog niet te laat met verkopen!
Weten wat jij voor je dieselauto terugkrijgt?
Het is zeer begrijpelijk dat je afscheid van je diesel occasion wil nemen. De wegenbelasting is veel hoger, de dieselprijs is flink gestegen, en de sociale druk begint opgevoerd te worden. Voor je het weet ben jij degene die het milieu vervuild, omdat de rest van de straat hybride of elektrisch rijdt. De trend van elektrisch rijden zal in de toekomst continueren. Steeds meer automerken hebben elektrische modellen en de aantallen waaruit men kan kiezen groeit. Ook wordt er door het kabinet en de EU steeds meer aan het milieu en het klimaat gedacht. Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden gezien de plannen die voor de komende jaren klaar liggen. Denk hierbij aan steden die milieuzones ingevoerd hebben waardoor oude diesels er niet meer mogen rijden of parkeren. Deze regels worden om de paar jaar aangescherpt. In België lopen ze voor. Daar kun je vanaf 2025 in de binnensteden niet meer met een dieselauto ouder dan september 2014 rijden. Vanaf 2027 kan dat niet meer met een diesel ouder dan 2017. Dat werkt alleen maar tegen als je een dieselauto hebt. De kans is groot dat Nederland hier ook naartoe gaat. Op welk termijn dat is, is onbekend.
Er zit een reden achter dat diesel in de jaren 90 gestimuleerd werd. Diesel stoot minder CO2 uit dan benzineauto’s. CO2 stimuleert de opwarming van de aarde waardoor men kan stellen dat een benzineauto meer bijdraagt aan de opwarming dan een diesel. Dat kan een tegenargument zijn zodra je in een sociale druk discussie terecht raakt. Ook de hedendaagse techniek voor de dieselmotor is enorm verbeterd en er zit een roetfilter op waardoor de uitstoot gelijk is aan de uitstoot bij benzine. Toch zullen deze twee feiten niet de overhand nemen. Mensen hebben een negatief beeld en gevoel bij de diesel. Hier komt alleen verandering in als er miljarden aan marketing uitgegeven wordt om te laten zien hoe schoon de diesel tegenwoordig is. Ook het nieuws en het kabinet moeten een positieve bijdragen leveren om dat beeld te veranderen in het hoofd van mensen. Gezien de hierboven genoemde plannen over het milieu en klimaat en het feit dat de komende jaren de dieselwagens steeds meer uit de steden gejaagd zullen worden, zal de kans klein zijn dat dat beeld inderdaad veranderd gaat worden. Conclusie is dus dat we waarschijnlijk een langzaam einde gaan krijgen aan de diesel.
Je kunt gewoon proberen om je diesel occasion te verkopen door een vrijblijvend bod te ontvangen via deze pagina van OSW. Binnen 24 uur ontvang je een vrijblijvend bod en kun je een inschatting maken of je je auto behoudt of toch verkoopt. Heb je een oudere diesel? Dan kun je die via deze pagina aanbieden voor de verkoop. Opgeruimd staat toch netjes!