Een Algemeen Periodieke Keuring (APK) is iets waar iedere voertuig bezitter wel bekend mee is. Dit is zoiets wat ieder jaar weer terugkomt en even moet gebeuren als je met de auto de weg op wil blijven gaan. Toch weten de meeste mensen niet waarom deze keuring zo belangrijk is en wanneer een voertuig precies APK-gekeurd moet worden.
De keuringsplicht staat omschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en de daarvan afgeleide regelingen. Zoals in de regelgeving omschreven moet een personen-, bedrijfsauto of aanhangwagen met een toegestane maximum massa van 3.500 kilogram jaarlijks of tweejaarlijks gekeurd worden. Afhankelijk van wanneer het voertuig voor het eerst de weg op is gegaan, moet dit vanaf het derde of vierde levensjaar van het voertuig.
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat de APK hetzelfde is als een onderhoudsbeurt. Dit is echter niet correct. Door middel van je grote- en kleine beurten zorg je ervoor dat je auto in een zo goed mogelijke conditie blijft. De APK is slechts een controle van de verkeersveiligheid en milieuvriendelijkheid van je voertuig. Eventuele defecten of aandachtspunten moeten direct verholpen worden om de auto APK gekeurd de weg op te laten gaan. Je kan er eventueel wel voor kiezen om een onderhoudsbeurt gelijktijdig te laten uitvoeren met de APK.
Tijdens de APK-keuring wordt je auto gecontroleerd op de volgende punten:
Verkeersveiligheid | Milieuvriendelijkheid | Registratie |
---|---|---|
Remmen | Uitstoot uitlaatgassen | Kilometerstand |
Wielophanging | Aanwezigheid roetfilter | Voertuigbewijs |
Banden | Identificatienummer | |
Stuurrichting | ||
Verlichting | ||
Carrosserie |
Als je auto APK gekeurd moet worden heb je alleen je auto nodig. Je hoeft geen kentekenbewijs mee te nemen om je auto te laten keuren. Je mag ook het vorige keuringsrapport thuislaten en het is zelfs geen enkel probleem als iemand anders jouw auto naar de garage brengt.
In de APK wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Deze is sinds 2011 verplicht op nieuwe dieselauto’s, maar wordt nog te vaak verwijderd tijdens bijvoorbeeld chiptuning. Oudere auto’s hoeven geen roetfilter te hebben, maar als de filter verwijderd wordt moet dit wel worden doorgegeven worden aan de RDW. Auto’s zonder roetfilter zijn meer belastend voor het milieu dan auto’s met roetfilter. Sinds 2020 geldt er dan ook een 15% hoger MRB-tarief voor auto’s zonder filter.
Het scheelt tijd en geld als je het voertuig van tevoren ‘APK klaar’ maakt. Je kan meerdere zaken vooraf zelf nalopen. Denk aan het bandprofiel en de bandenspanning. Als je ziet dat je banden vervangen moeten worden dan kan je deze beter zelf aanschaffen. Dit geldt ook voor de verlichting, ruitenwissers en vloeistoffen. Werkt alles nog naar behoren? Dan is er vanzelfsprekend geen probleem. Maar als je defecten vindt, kan je dit beter zelf vervangen. Door deze dingen zelf na te lopen kan je zomaar tientallen euro’s op eventuele reparatiekosten besparen.
De vervaldatum van de APK-keuring kan je vinden op het keuringsrapport of online inzien bij Voertuiggegevens. Je moet je auto voor deze datum laten herkeuren. Is je voertuig nog niet eerder gekeurd, dan is het afhankelijk van de datum eerste toelating wanneer je auto voor het eerst gekeurd moet worden. In de meeste gevallen moet je de auto na drie of vier jaar voor het eerst laten keuren. Benzineauto’s worden daarna om de twee jaar gekeurd, tot ze het achtste levensjaar bereiken en diesels moeten vanaf dit punt ieder jaar gekeurd worden.
Wanneer je een auto niet op tijd laat keuren mag de auto niet meer op de openbare weg komen. Daarnaast riskeer je een bekeuring. De boete die staat op een verlopen APK bedraagt 130 euro. Je kan geen uitstel krijgen op de APK-plicht. Je kan het voertuig wel schorsen om de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Je betaalt dan ook geen verzekering en wegenbelasting meer. Let op: Je mag tijdens de schorsingsperiode niet met je voertuig rijden.
Nee, de APK-plicht is er voor personenauto’s, bussen, driewielige motorrijtuigen, bedrijfswagens en aanhangers met een maximum massa van 3500kg. Campers vallen hier wel onder, maar de caravan dus niet. Is de caravan boven de maximale 3500kg massa? Dan moet deze wel APK gekeurd worden. In de overige gevallen volstaat een tweejaarlijkse BOVAG Caravan Onderhoudsbeurt. Tijdens deze beurt wordt de caravan gecontroleerd op 60 onderhoudspunten waaronder de banden en veiligheid van de aanwezige installaties in de caravan.