Je auto brengt je van A naar B zonder dat je daar veel bij stil hoeft te staan. Je let waarschijnlijk vooral op je brandstofniveau, je snelheid en belangrijke onderhoudsmomenten zoals de APK. Maar wat als er ineens een waarschuwingslampje gaat branden? Of als je merkt dat je auto minder presteert? Dit kan wijzen op een roetfilter dat vol zit. Een volle roetfilter kan serieuze problemen veroorzaken en moet op tijd worden gereinigd of vervangen. Daarnaast kiezen sommige autobezitters ervoor om hun roetfilter uit te schrijven. Wat houdt dat in, en wat zijn de gevolgen? In deze blog leggen we uit hoe je een volle roetfilter herkent, wat je eraan kunt doen en of uitschrijven een optie is.
Niet elke auto heeft een roetfilter; dit onderdeel zit alleen in dieselauto’s. Een roetfilter, ook wel dieselpartikelfilter (DPF) genoemd, heeft als taak schadelijke deeltjes uit de uitlaatgassen te filteren. Dit voorkomt dat roet en andere verbrandingsresten in de lucht terechtkomen, waardoor de uitstoot van fijnstof sterk wordt verminderd.
Als je roetfilter vol raakt, wordt deze filterfunctie minder effectief. Dit kan leiden tot vermogensverlies, hoger brandstofverbruik en zelfs motorstoringen. Daarom moet een volle roetfilter op tijd worden gereinigd of vervangen. Sommige autobezitters kiezen ervoor om hun roetfilter uit te schrijven, een ingreep waarbij het filter wordt uitgeschakeld of verwijderd. Hoewel dit in sommige gevallen een tijdelijke oplossing lijkt, kan het ernstige gevolgen hebben voor de APK en milieuwetgeving.
Een roetfilter gaat meestal lang mee, maar na verloop van tijd kan het verstopt raken door een opeenhoping van roetdeeltjes. Dit gebeurt vooral als je veel korte ritten rijdt, waardoor de motor niet goed op temperatuur komt en het filter zichzelf niet kan reinigen. Een volle roetfilter kan serieuze problemen veroorzaken, zoals minder vermogen, een hoger brandstofverbruik en motorstoringen.
Wil je voorkomen dat je roetfilter snel vol raakt? Dan kun je deze maatregelen nemen:
Soms is reinigen niet meer mogelijk en moet het filter worden vervangen. In andere gevallen overwegen mensen hun roetfilter uit te schrijven. Dit houdt in dat de filtersoftware wordt aangepast of het filter volledig wordt verwijderd. Hoewel dit een tijdelijke oplossing kan zijn, kan het grote gevolgen hebben voor je APK-keuring en milieuzones, waar streng wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van een werkende roetfilter.
Een volle roetfilter kan voor serieuze problemen zorgen. Daarom is het belangrijk om de signalen tijdig te herkennen en actie te ondernemen. Je merkt dat je roetfilter vol zit als:
Wanneer je een volle roetfilter hebt, zijn er verschillende oplossingen. Soms kan een reiniging het probleem verhelpen, maar in sommige gevallen moet het filter vervangen worden. Sommige bestuurders kiezen ervoor om hun roetfilter uit te schrijven, waarbij het filter wordt verwijderd of de software wordt aangepast. Dit lijkt misschien een makkelijke oplossing, maar het kan leiden tot problemen bij de APK en boetes, aangezien auto’s zonder goed functionerende roetfilter steeds strenger gecontroleerd worden.
"Een nieuwe roetfilter kost al snel tussen de 750 en 1.000 euro, en soms zelfs meer bij bepaalde merken en modellen"
Een volle roetfilter hoeft niet altijd vervangen te worden. In veel gevallen is een reiniging voldoende en dat is een stuk voordeliger. Een professionele reiniging kost gemiddeld tussen de 200 en 400 euro, afhankelijk van het type auto en de garage. Dit kan een goede optie zijn als het filter nog in redelijke staat is.
Is het filter te ernstig verstopt of beschadigd? Dan is vervanging nodig. Een nieuwe roetfilter kost al snel tussen de 750 en 1.000 euro, en soms zelfs meer bij bepaalde merken en modellen. Dit maakt het een flinke investering, maar het zorgt er wel voor dat je auto weer optimaal presteert.
Sommige automobilisten overwegen om hun roetfilter uit te schrijven om deze kosten te vermijden. Dit betekent dat het filter wordt verwijderd of de software wordt aangepast zodat de auto niet langer detecteert dat de roetfilter vol is. Hoewel dit een goedkope oplossing lijkt, brengt het risico’s met zich mee:
Wil je kosten besparen? Dan is regelmatig onderhoud en tijdige reiniging van de roetfilter de beste oplossing.
Een dieselauto kan lang meegaan, maar de kosten blijven oplopen. Niet alleen kan een volle roetfilter een dure ingreep zijn, maar ook andere onderdelen zoals de distributieriem en turbo slijten na verloop van tijd. Daarnaast worden dieselauto’s steeds vaker geweerd uit milieuzones, stijgen de brandstofprijzen en daalt de restwaarde van oudere diesels.
Heb je regelmatig last van een volle roetfilter of twijfel je over de kosten van je auto? Dan kan het verstandig zijn om te overwegen je diesel in te ruilen voor een zuinigere auto. Zo voorkom je dure reparaties en hoef je je geen zorgen meer te maken over je roetfilter.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun roetfilter uit te schrijven, zodat ze geen last meer hebben van een verstopt filter. Maar met strengere milieuregels en APK-keuringen kan dit later juist voor problemen zorgen. Een goed alternatief is om je auto te verkopen voordat de onderhoudskosten te hoog oplopen.
Via OSW verkoop je jouw diesel eenvoudig. Vul je kenteken in en ontvang binnen 24 uur het hoogste bod op je auto – gratis en vrijblijvend. Ga je akkoord? Dan wordt de auto kosteloos opgehaald, ongeacht het merk of de locatie. Zo hoef jij je niet meer druk te maken over een volle roetfilter en rij je binnenkort in een zuinigere wagen.
Ontdek het zelf: vul je kenteken in en ontvang direct een bod!
Wil je zonder gedoe je auto verkopen? Kies voor OSW en profiteer van: