Blogs

Roetfilter vervangen

Geplaatst: 21 juni 2024
Geschatte leestijd: 4 minuten
Categorie: Automotive
Roetfilter vervangen

Je auto vervoert je van A naar B. Waarschijnlijk houd je vooral de benzinemeter op peil, de snelheidsmeter tijdens het rijden strak in de gaten en staat de APK-vervaldatum in je agenda rood omcirkeld. Scheelt er iets aan je auto, dan merk je dat waarschijnlijk aan een lampje dat brandt op je dashboard of tijdens periodieke controles zoals de APK, grote of kleine beurt. Na zo’n beurt is misschien de diagnose dat het roetfilter vervangen moet worden. Op deze pagina vertellen we wanneer dit nodig is en wat de kosten hiervan zijn.

Wat is de functie van de roetfilter?

Niet iedere auto heeft een roetfilter. Dit is alleen een onderdeel van de dieselauto. Een roetfilter, ook wel bekend als een dieselpartikelfilter (DPF), heeft als functie om schadelijke deeltjes - voornamelijk roet en andere verbrandingsproducten - uit te filteren. Dit helpt de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en draagt bij aan een schonere luchtkwaliteit.

Wanneer moet je de roetfilter vervangen?

De roetfilter hoeft niet vaak vervangen te worden. Wel is het belangrijk dat dit filter regelmatig onderhouden wordt - om bijvoorbeeld verstopping te voorkomen. Voorkomen dat de roetfilter vervangen moet worden? Met deze maatregelen vermindert dat risico:

  • Maak regelmatig lange ritten: hierdoor komt de motor op temperatuur en bevordert daarmee de werking van de roetfilter
  • Gebruik de juiste brandstof in je tank
  • Breng je dieselauto regelmatig langs voor een beurt, ook tijdens de APK wordt de roetfilter doorgemeten.

De roetfilter heeft niet het eeuwige leven. Na zo’n 150.000 - 200.000 kilometer moet deze vervangen worden. De gemiddelde dieselauto heeft een flinke levensduur en kan soms wel tot 500.000 kilometer (of langer!) mee gaan. Je hoeft je auto dus nog niet meteen (economisch) total loss te verklaren als je de roetfilter moet vervangen.

Hoe merk je dat een roetfilter vol zit?

Tijdens de periodieke beurten checkt een garage de roetfilter - en kan het dus zijn dat deze vervangen moet worden omdat de filter vol zit. Maar ook op andere manieren kun je erachter komen. Neemt de snelheid en het vermogen van je auto af, begint ‘ie te stotteren tijdens het rijden, neemt het brandstofverbruik toe of komt er veel rook uit de uitlaat? Dit zijn ook tekenen dat de roetfilter vol zit en de roetfilter vervangen moet worden. Neem direct contact op met een garage als een van de bovenstaande scenario’s het geval is.

Wat zijn de kosten van een roetfilter vervangen?

De roetfilter vervangen komt zelden voor. Gelukkig maar, want dit is een flinke investering. Afhankelijk van het type auto en de garage betaal je al gauw tussen de 750 en 1.000 euro voor een nieuwe roetfilter. In sommige gevallen is het niet nodig om de roetfilter te vervangen, maar kun je de filter ook laten reinigen. Daarmee bespaar je geld: dat kost gemiddeld tussen de 200 en 400 euro bij een garage. Ook daarom is het slim om regelmatig een autobeurt te plannen - dat scheelt je misschien wel een flinke duit met geld.

Kan ik zelf de roetfilter vervangen?

Als je een beetje handig bent, kun je ook de roetfilter zelf vervangen. Online vind je roetfilters tussen de 100 en 300 euro. Let goed op welk type je bestelt, zodat je niet de verkeerde filter plaatst. Ga je zelf de roetfilter vervangen, dan bespaar je dus op arbeidskosten.

Met schroeven en bouten kun je de filter zelf losdraaien en de nieuwe filter weer op de auto plaatsen. Controleer of de filter goed blijft zitten en controleer of het lampje in het dashboard weer uitgaat. Ben je niet zeker van je eigen reparatie-skills? Dan kun je beter de filter laten vervangen door een garage. Bij verkeerde installatie kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes herkent, waardoor je alsnog niet door de APK komt.

Worden de kosten van je auto te hoog?

Een diesel rijden is niet meer de beste, economische keuze. De ene keer is de roetfilter aan vervanging toe, de volgende keer is het de distributieriem. Daarnaast worden steeds meer dieselauto’s geweerd uit stadscentra, stijgen de brandstofkosten en is de afschrijving op deze auto’s hoog - omdat deze auto’s minder gewild zijn.

Rijd je nog in een oude diesel? Dan is het nu hét moment om ‘m in te ruilen voor een zuiniger exemplaar. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over de roetfilter én je krijgt nog wat terug voor je oude auto.

Je diesel verkopen doe je via OSW. Je vult je kenteken in en ontvangt binnen 24 uur het hoogste bod op je auto. Gratis en vrijblijvend. Ga je akkoord met de verkoopprijs? Dan wordt de auto voor je opgehaald. Van Tiel tot Tilburg en van Audi tot Alfa Romeo: vanuit heel Nederland en ieder type merk wordt voor je opgehaald en geregeld. Zelf ontdekken hoe het werkt?

Vul je kenteken in


Jody op den Buijsch
Geplaatst door
Jody op den Buijsch
Delen
Auto verkopen