De discussie is bijna zo oud als de weg naar Rome: Wie kan er beter autorijden, een man of een vrouw? Een aantal jaren geleden hebben wij hier ook al een blog over geschreven. Vrouwen bleken destijds de betere chauffeur te zijn. Hoe zit dit een aantal jaar later? Mannen even wegkijken nu, want uit onderzoek van het British Medical Journal blijkt dat vrouwen nog steeds betere chauffeurs zijn dan mannen.
Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets. Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken. Taxichauffeurs zijn verantwoordelijk voor twee derde van het aantal ongelukken. Mannen kwamen het slechtste uit de bus. Bij vijf van de zes soorten vervoersmiddelen zoals motoren, busjes, taxi’s en vrachtwagens waren mannen verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken. Er is al eerder onderzoek gedaan naar het rijgedrag van mannen ten opzichte vrouwen, maar nog nooit eerder is er zo uitgebreid onderzocht of mannen daadwerkelijk meer ongelukken veroorzaken.
In het onderzoek wordt overigens wel rekening gehouden met het feit dat mannen meestal een baan hebben waar ze de weg voor op moeten. Dit lijkt echter weinig uit te maken. Het onderzoek is namelijk gebaseerd op het hetzelfde aantal gereden kilometers onder zowel mannen als vrouwen. Zelfs al zouden vrouwen net zo vaak autorijden als mannen, dan nog veroorzaken ze significant minder ongelukken. Vrouwen zijn veelal voorzichtiger en oplettender in het verkeer. Ze houden zich beter aan de verkeersregels en nemen geen onnodige risico’s. Daarnaast zijn vrouwen rustiger. Er is minder sprake van zogenaamde ‘road rage’ en bijbehorende risico’s.
In 2020 maakte het CBS de Nederlandse cijfers bekend over het aantal verkeersslachtoffers in 2019. In 2019 kwamen 465 mannen om in het verkeer, hier tegenover stonden 196 vrouwen. Dit betekent dat het aandeel mannelijke verkeersslachtoffers rond de 70% ligt. Ook komt rijden onder invloed vaker voor bij mannen, aldus Trimbos. Tijdens alcoholcontroles is 2,8 procent van de mannen met een glaasje te veel achter het stuur gaan zitten, bij vrouwen betreft dit ‘slechts’ 1,5 procent.
Absoluut niet! Vrouwen hebben weer eerder de neiging om er een onzekere rijstijl op na te houden. Dit kan net zo goed voor onveilige situaties zorgen. Zo zijn vrouwen banger bij extreme weersomstandigheden. Ook zijn vrouwen gevoeliger voor ‘druk’ van medeweggebruikers. Fileparkeren wordt door vrouwen vaak achterwege gelaten, uit angst dat iemand getuige is van eventuele mislukte pogingen. Toch liegen de cijfers er niet om, tijdens het besturen van een personenauto is de kans op een ongeval dubbel zo groot als er een man achter het stuur zit. Bij vrachtwagenchauffeurs is die kans zelfs vier keer zo groot. Motorrijders spannen de kroon, de kans op een ernstig ongeval is bij de mannen tien keer groter dan bij vrouwelijke motorrijders.