Je hebt schade gereden aan je auto. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus dit kan (helaas) gebeuren. Met een beetje ‘geluk’ betreft het minimale schade, maar ook dit is op zich al lastig genoeg. Daarnaast moet je beslissen of doorrijden met de schadeauto, ter plekke, nog kan en mag.
Dit is lastig in te schatten. Tenslotte is niet iedere vorm van schade met het blote oog te zien. Langer doorrijden met een schadeauto kan dan ook op lange termijn gevolgen hebben die niet zijn te overzien. Je kan er ook voor kiezen om je schade auto kosteloos, zorgeloos en snel te verkopen, dan ben je ook direct van al deze ongemakken af!
Om de auto, na een ongeluk(je), naar de garage te brengen, bijvoorbeeld.
Maar ook kan men bij de garage besluiten dat reparatie te veel geld kost. Dit kan komen door eventuele eigen risico, premieverhoging na het verlies van schadevrije-jaren of de afweging van reparatiekosten ten opzichte van de leeftijd, waarde en algehele conditie van de auto.
John Wijsman van het Technisch Expertise Centrum van de Wegenwacht, heeft hierover op de website van het ANWB een paar handige richtlijnen opgesteld die je kunnen helpen bij deze beslissing.
Zo heeft hij het over: 'Zien, horen en voelen'. Zie je bijvoorbeeld dat er vloeistof lekt of dat de wielen scheef staan? Dan is het beter om een garagebedrijf te bellen om de schadeauto op te halen.
Hetzelfde geldt voor een raar geluid wat voor het ongeluk nog niet bestond en als je het idee hebt dat je auto tijdens het rijden iets scheeftrekt.
Vaak ken jij jouw auto het beste en zijn verschillen duidelijk te merken. Dus heb je het gevoel dat er iets er anders uitziet, klinkt of voelt? Neem dan liever geen risico en bel een garagebedrijf. (Bron informatie: ANWB.nl)
Het kan dus ook zijn dat je na een garagebezoek voor jezelf tot de ontdekking komt dat je door wil blijven rijden met de schade auto. Deze beslissing, zoals eerder besproken in deze tekst, van verschillende dingen afhankelijk zijn.
Als je auto technisch total loss is verklaard, dan kan je waarschijnlijk niet eens meer rijden, maar wanneer een schadeauto vooral economisch total loss is verklaard. Dan zegt dit niet veel meer dan dat de reparatiekosten hoger zijn de dagwaarde van het voertuig. In zo een geval kan je dus blijven rijden.
Bij (voor het oog) oppervlakkige blikschade kan je door blijven rijden. Echter kan ook een deuk ook op langere termijn zorgen voor problemen. Zelfs een beschadiging aan de lak kan gaan roesten en de lak verder beschadigen. Het is dus maar de vraag of je dat risico wil nemen.
In elk geval loop je het risico dat de politie of schade-expert een melding maakt voor in het RDW-kentekenregister. In dit geval mag je niet meer met de auto de openbare weg op en ben je dus verplicht om de auto naar de garage te brengen voor een schadekeuring. Rijd je toch verder met een auto die een WOK (wachten op keuring) - status heeft? Dan kan je een fikse boete verwachten en inbeslagname van het voertuig, zie ook artikel van rijksoverheid.
Kortom: in alle gevallen is het aan te raden om je voertuig aan te bieden voor reparatie. Besluit je uiteindelijk om de schade niet te laten repareren?
Overleg dan goed met de schade-expert wat de eventuele risico’s zijn op zowel de korte, als lange termijn.
Via ons kan je gratis jouw schade auto te koop aanbieden. Ook schade auto's zijn waardevol en de bij ons ingeschreven en (RDW-erkende) bedrijven nemen deze graag van je over.
De auto wordt bij je opgehaald en je ontvangt een eerlijke prijs.
Wil je hier meer over weten? Lees dan verder op deze pagina.