Terwijl er nog veel is wat we niet weten over het COVID-19 coronavirus, is het inmiddels wel duidelijk dat er nog veel mensen besmet gaan raken voordat de situatie iets beter wordt. Er worden vele bedrijven en branches geraakt door deze crisis, waaronder de autobranche. Daar waar veel autofabrikanten hun deuren hebben moeten sluiten.
De problemen in de auto-industrie zijn wereldwijd. Het WHO heeft het coronavirus als wereldwijde pandemie uitgeroepen en er zijn weinig industrieën zo wereldwijd met elkaar verbonden als de auto-industrie.
Een auto kopen of verkopen is misschien niet het eerste waar je momenteel aan denkt. Maar uiteindelijk zal het ‘normale’ leven weer beginnen en zal je wellicht wat vragen hebben als je van plan was om een auto aan te schaffen of te verkopen (ergens) in 2020.
Nu nog niet, maar later wellicht wel. In China is de situatie al aan de betere hand, dus daar zal de autoproductie ook weer op gang komen. Europa wordt momenteel gezien als het epicentrum van coronabesmettingen. Hier zal het even duren voordat de gestopte productie weer wordt opgepakt. Dit zal vooral effect hebben op de nieuwe modellen.
Het is nog te vroeg om te zeggen of de pandemie echt effect gaat hebben op de prijzen van nieuwe of tweedehandsauto’s. Er zijn autodealers die kortingen of aantrekkelijke leningen aanbieden om op deze manier te blijven verkopen. Dit mede omdat veel mensen, wanner de situatie weer beter wordt, de financiële klap van de crisis nog moeten verwerken. Op deze manier proberen verkopers en dealers de markt overeind te houden en te voorkomen dat ze met oudere modellen blijven zitten aan het einde van het jaar.
Het is momenteel aan te raden om zoveel mogelijk van de aankoop en verkoop online te regelen. Het beste wat je momenteel kan doen is de richtlijnen van het RIVM opvolgen en zo min mogelijk tijd openbaar door te brengen en de richtlijnen toe te passen op een eventuele aan- of verkoop van een auto. Bekijk hier de checklist voor kopers en verkopers tijdens corona.