Op het moment dat je een nieuwe (tweedehands) auto hebt gekocht, zal je er alles aan doen om te zorgen dat deze zo lang mogelijk netjes blijft. Echter sluipen er na, verloop van tijd, wat dingen in die ervoor kunnen zorgen dat je flitsende bolide niet zo lang meegaat als de bedoeling is.
En dat willen we natuurlijk niet. Desondanks zijn er een tal van automobilisten die zich na verloop van tijd toch schuldig maken aan bepaalde gewoontes die als het ware je auto om zeep helpen. Misschien niet vandaag, misschien niet morgen, maar na verloop van tijd. Zonde, zeker omdat een auto toch wel een flinke investering is. Dit zijn zes ogenschijnlijk onschuldige handelingen die het verschil maken tussen een nieuwe auto en potentiele sloopauto.
We weten het, maar doen het allemaal. Iets te lang door blijven rijden met te weinig benzine in de tank. En waarom zou je de auto volgooien, want een tientje in de tank is toch prima voor nu? Fout! Want een volle tank voorkomt dat het brandstofsysteem erodeert en de brandstofpompen blijven gekoeld door de benzine in de tank. Je auto een keer ‘leegrijden’ zal niet direct voor onomkeerbare schade zorgen, maar volle(re) tank voorkomt dus veel problemen op lange termijn.
Veel mensen gebruiken niet de handrem, maar koppeling om de wagen op zijn plek te houden. Echter komt op deze manier het volle gewicht op de zogenaamde ‘parking pawl’ te staan, waardoor deze veel sneller slijt dan de bedoeling is. De parking pawl is een klein stukje metaal in de versnellingsbox. Gebruik dus altijd je handrem, ook al sta je op een vlakke ondergrond geparkeerd.
Een populair foefje om de motor (en auto) ’s winters snel lekker warm te krijgen. Hoewel er geen bezwaar is tegen het laten warmdraaien van de motor, is toeren maken op een koude motor iets wat je beter niet kan doen. Het plotselinge temperatuurverschil zorgt voor wrijving tussen de onderdelen. Warmdraaien zonder gasgeven dus.
Het is ook zo een gedoe om in de file, elke keer weer die koppeling in te moeten drukken voordat je weer een paar metertjes vooruit kan rollen. Het ingerukt houden van de koppeling zorgt echter voor constante wrijving tussen de koppeling en transmissie wat niet bepaald gunstig is als je zuinig bent op je auto. Voortaan dus gewoon netjes in zijn ‘vrij’ zetten dus.
Hoe zwaarder de auto, hoe meer druk op de aandrijving, remmen en veringen. Daarnaast is het niet bepaald zuinig om te zwaar beladen de weg op te gaan.
Dit is zoiets waarvan we allemaal weten dat het nodig is, maar alsnog veel te vaak vergeten: De bandenspanning controleren. Je banden slijten sneller als ze te weinig lucht hebben en hierdoor moet je motor harder werken. Daarnaast werkt dit ook niet in het voordeel van je benzineverbruik. Controleer je bandenspanning om de paar weken. Pomp ze ook niet hard op, want dan slijten ze harder in het midden.