Een auto in je bezit hebben die niet meer naar behoren werkt of je gewoon aan de straatstenen niet kwijt kan, is natuurlijk zuur. In dat geval kan je ervoor kiezen om de auto naar de sloop te brengen. Zeker als het een oudere auto betreft, met dusdanig veel gebreken dat reparatie meer kost dan de auto waard is of zelfs ‘total loss’ verklaard kan worden. Gelukkig is een auto die naar de sloop kan, niet per se waardeloos.
Er zit natuurlijk een verschil tussen een loop- of schadeauto en een auto die zo beschadigd is dat reparatie geen zin meer heeft. In dit geval is je auto total loss en kan deze alleen nog maar naar de sloperij om gedemonteerd te worden. Loop- of schadeauto’s hebben nog een ‘kans’. Mits de reparatie zo goedkoop kan gebeuren dat het niet de waarde van de auto overstijgt. Dit is echter lastig om zelf, als particulier, uit te zoeken. Vaak kiezen deze mensen er dan ook voor om de auto in dit geval naar de sloop te brengen. Doordat de auto gedemonteerd wordt voor de nog werkende onderdelen, levert deze nog een bepaald bedrag op. En dit is een beter alternatief dan helemaal niets voor je oude auto terugkrijgen.
Een sloopbedrijf kijkt in het geval van een schade- of loopauto zelf of de auto nog te repareren valt. Tenslotte heeft de sloperij toegang tot tal van (goedkope) onderdelen en is het in dit geval veel voordeliger om de wagen te herstellen. Als je zelf naar een sloopbedrijf gaat zullen ze je een prijs bieden voor de auto. Of de auto uiteindelijk wordt gedemonteerd of gerepareerd wordt later bekeken. Je loopt in dit geval wel het risico dat je een vergoeding krijgt voor het demonteren, terwijl de auto uiteindelijk gerepareerd wordt doorverkocht. Zonde? Niet helemaal.
Er is tenslotte een reden waarom je in eerste instantie bij een sloopbedrijf bent uitgekomen. Als particulier betaal je nu eenmaal fors meer voor een reparatie, dan een bedrijf die alle onderdelen en mankracht al in huis heeft. Nu is het voor een bedrijf ook een afweging die ze moeten maken. Gaat de verkoop van de auto de gebruikte onderdelen in geld terugverdienen? Tenslotte moeten de automonteurs ook ergens van betaald worden aan het einde van de dag. Is dit niet het geval? Dan gaat de auto alsnog naar de sloop. In dit geval wordt de auto als total loss beschouwd.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je auto gewoon niet meer te redden valt. Vaak weet je dit al voordat je de wagen aanbiedt aan een sloopbedrijf. Als je auto total loss is eindigt deze zeker bij de sloop. Hier wordt de auto gedemonteerd. Zelfs het metaal van de auto wordt verschroot en verkocht aan metaalbedrijven. De bruikbare onderdelen gaan naar autobedrijven of consumenten. Bij een sloopbedrijf krijg je een vergoeding voor de auto en een vrijwaringsbewijs. Zo ben je na het inleveren van de auto er ook echt vanaf. Je hebt er vanaf dat moment geen omkijken meer naar.
Er zijn enkele grote steden die een sloopregeling hebben voor oudere sloopauto’s. Je krijgt in dit geval een bepaald bedrag als je jouw oude, milieubelastende auto wil laten slopen. Is je auto van voor 2001 en ben je van plan om deze naar de sloop te brengen? Dan is het dus altijd de moeite waard om te informeren bij de gemeente waar je woont. Misschien kan je nog een fijne slooppremie krijgen voor je oude auto.
Je kan er ook voor kiezen om je sloopauto te koop aan te bieden. Via OSW.nl kan je schade- en sloopauto’s gemakkelijk verkopen. Het enige wat je hoeft te doen is een kenteken invoeren en contactgegevens aan ons door te geven via de kentekencheck pagina. Binnen 2 uur ontvang je het hoogste bod. De auto wordt opgehaald en je krijgt direct een RDW vrijwaring, zodat echt alle zorgen uit handen zijn genomen. Daarnaast weet je zeker dat je een eerlijk bedrag ontvangt voor je sloop- of schadeauto. Dit scheelt veel tijd en ook extra zorgen. Wij zorgen dat je volledig wordt ontlast en de auto terecht komt bij een erkend reparatie- of demontagebedrijf.
Weten wat jij voor je sloopauto terugkrijgt?