Felle, moderne autoverlichting. Het staat natuurlijk onwijs mooi, maar wordt door veel overige automobilisten als vervelend ervaren. De reden? Ze werken verblindend. ANWB ontving niet alleen klachten over verblinding die door vooral door de Xenon gasontladingslamp wordt veroorzaakt. Ook bij de huidige, immens populaire LED verlichting is verblinding een heersend probleem, maar niet voor lang. Want de APK-keuring gaat hier nu verandering in brengen.
Volgens het onderzoek wat de ANWB vorig jaar naar buiten bracht zijn hoge lichtintensiteit, kleurtemperatuur, scherp ligt en een te fel dagrijlicht de meest voorkomende factoren bij verblinding. Daarnaast spelen een slechte conditie van de voorruit, de zicht van de bestuurder en een verkeerde afstelling van de lampen ook een significante rol.
LED verlichting is klein en draagt bij aan het zuiniger maken van auto’s. Echter staat deze vorm van verlichting vooral bekend om zijn hoge lichtintensiteit. Je kan daarnaast recht in de lamp kijken, waardoor Ledverlichting sterk verblind. LED’s hebben daarnaast de eigenschap om te flikkeren als ze worden gedimd. Dit kan simpel worden voorkomen als fabrikanten de nodige LED dimmers gebruiken. De kleur van LED koplampen is daarnaast voornamelijk wit licht wat er sneller voor zorgt dat je tijdelijk verblind raakt. Warm licht is minder verblindend.
Op het gebied van achterlichten kwamen de meeste klachten over de remlichten. Dit heeft te maken met de intensiteit van het remlicht. Deze is hoger om te voorkomen dat iemand de verlichting te laat opmerkt en op de voorganger knalt, maar kan als hinderlijk worden ervaren als er te lang naar gekeken wordt. Dit gebeurt vooral als automobilisten voor een ruime tijd achter elkaar stil moeten staan tijdens het filerijden. De tijd dat het kost om weer normaal te kunnen zien wordt vergeleken met wanneer iemand is verblind door de zon. Het kan zeker 10 seconden duren tot je weer volledig kan zien. Dit zorgt niet alleen voor de nodige irritaties, maar kan in het verkeer voor gevaarlijke situaties zorgen.
De huidige testapparatuur is niet gemaakt om de mate van verblinding te detecteren. De RDW heeft om deze reden de richtlijnen voor de dimlichtcontrole aangescherpt. Vanaf 1 januari 2021 moet alle koplamptestapparatuur bij de garagebedrijven en keurstations aan deze eisen voldoen. Dit maakt de huidige meetapparatuur onbruikbaar. Bron: ANWB/AD