Het aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Nederland zit nog steeds in een lift. Waar in 2013 nog maar 30.000 auto’s geregistreerd waren zijn er inmiddels bijna 150.000 geregistreerd, aldus de RDW. Dit betekent logischerwijs ook dat het aantal tweedehands elektrische auto’s toeneemt. Steeds meer mensen twijfelen om over te stappen op elektrisch rijden. Helaas zijn elektrische auto’s nog behoorlijk duur in de aanschaf, daarom is de tendens dat mensen de tweedehands markt op gaan voor een elektrische auto. Volgens de BOVAG zijn en vorig jaar alleen al ruim 1200 tweedehands elektrische auto’s meer verkocht dan het jaar ervoor. Twijfel jij ook over het aanschaffen van een tweedehands elektrische auto? Bekijk dan hier onze tips voor het aanschaffen van een elektrische auto.
Waar je bij de koop van een niet-elektrische auto vaak let op de kilometerstand is dat bij een elektrische auto minder van toepassing. De accu van de elektrische auto is erg kostbaar. Het is dan ook van belang dat accu nog in goede staat verkeerd. Je zit natuurlijk niet te wachten op een hele dure rekening voor het vervangen van de accu. Hoe lang gaat een accu van een elektrische auto mee? Dat is een lastige vraag. Dat hangt sterk af van hoe de vorige eigenaar om is gegaan met de auto. In de regel is het, het beste om een elektrische auto niet helemaal leeg te rijden en niet volledig op te laden. Echter, je hebt geen inzicht in hoe de vorige eigenaar dit gedaan heeft. Advies wat wij je kunnen geven: maak een lange proefrit! Neem de proef op de som en probeer een lange proefrit te maken om zo erachter te komen hoe goed de auto nog presteert. Meten is weten!
De actieradius van een elektrische auto vertelt ons hoeveel kilometer er kan gereden worden op een volgeladen accu. In de praktijk bereikt de auto nooit de volledige actieradius. Dit kan met heel veel verschillende factoren te maken hebben. Bij slecht weer en harde wind moet de elektromotor harder werken. Opvallend feitje is dat een elektrische auto in de stad zuiniger is dan op de snelweg. Hoe kan dit? Er komt energie vrij bij het remmen en in de stad rem je natuurlijk een stuk meer dan op de snelweg.
De laadtijd hangt samen met de actieradius. Bij een auto met een grote actieradius is de laadtijd minder belangrijk dan bij een auto met een kleine actieradius. In de regel gaat het van 0 naar 80% opladen het snelst, die laatste 20% kost meer tijd. De meeste elektrische auto’s hebben de mogelijkheid tot snelladen. Er zijn ook modellen die dat niet kunnen, dan duurt een volle accu al gauw 8 uur. Let hier dus op bij de aanschaf van je elektrische auto.
Heel veel tweedehands elektrische auto’s staan te koop exclusief BTW. Let dus op dat als je particulier de auto aanschaft er nog eens 21% bovenop komt! Daarnaast worden de prijzen soms exclusief accu gegeven. Laat dat nou net het meest kostbare onderdeel van de elektrische auto zijn.
Er zijn tal van zaken waar u op moet letten bij het aanschaffen van een tweedehands elektrische auto. Naast onze tips zijn er nog vele andere zaken om op te letten. Heeft u nog een tip voor onze lezers? Reageer dan onder dit bericht. Of heeft u misschien nog een elektrische auto te koop? Bied hem dan aan op onze site.