Langzamer rijden, roettax, het wederinvoeren van autoloze zondagen en het compleet uitbannen van oude dieselauto's in grote steden zoals Amsterdam en Den Haag. Het kabinet is druk bezig met maatregelen om de uitstof van stikstof te beperken. Een van de opties is het herinvoeren van een sloopregeling voor dieselauto’s van 15 jaar (en ouder).
Ongeveer 35 procent van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt door ongeveer 17 procent van de auto's op de Nederlandse weg. Vooral oudere dieselauto’s zijn een bron van vervuiling, omdat deze niet voorzien zijn van een roetfilter. Een van de maatregelen die er vanuit de overheid wordt doorgevoerd met ingang van 2020 is de zogenaamde roettax. Bezitters van diesels van 15 jaar of ouder zonder roetfilter gaan komend jaar 15% meer wegenbelasting betalen. Een stijging van gemiddeld 225 euro per jaar.
Autobezitters in Amsterdam krijgen, met oog op het verbod van vervuilende auto's in de stad, de kans om hun auto in te leveren. Per auto kan er tussen de 500 en 2000 euro gevangen worden, maar deze regeling gaat naar alle waarschijnlijkheid pas eind volgend jaar in. Kortom: als oud-dieselbezitter, maar ook als eigenaar van een zware, vervuilende dieselwagen- of camper ben je volgend jaar gegarandeerd 200 euro armer.
De fijnstoftoeslag is in het leven geroepen om de eventuele aanschaf van een nieuwe en schonere auto aantrekkelijker te maken. Tenslotte wordt het bezitten van een oude diesel een stuk duurder, maar weegt dit op tegen het (dikwijls hoge) kostenplaatsje van een compleet nieuwe bolide? Een sloopregeling lijkt hiervoor de perfecte oplossing. Zeker omdat deze vervuilende en oude dieselauto’s verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de uitstoot van stikstof. En laat dit nu precies zijn wat de Nederlandse overheid probeert terug te dringen.
Vooralsnog beroept het kabinet zich echter op oplossingen zoals het verhogen van de wegenbelasting en het verlagen van de maximumsnelheid. De Bovag verwacht echter dat dit een minimaal effect heeft op de stikstofuitstoot.
"Er moet juist gekeken worden naar het actief verschonen van het wagenpark," aldus Tom Huyskens van Bovag tegen RTV Noord.
"Het vervangen van oude auto’s door moderne diesels is een interessante gedachte voor het stikstofprobleem." Huyskens doelt hiermee op de stikstofuitstoot van de moderne diesels. "Er zijn zelfs modellen die helemaal geen stikstof meer uitstoten." De brancheorganisatie pleit dus voor een sloopregeling waarbij de bezitters van oude diesels een premie krijgen, wanneer ze deze inruilen voor een nieuwer (en bovenal schoner) model.
Echter lijkt het er vooralsnog dat het voorstel van de baan is geveegd. De overheid houdt zich momenteel nog vast aan de genomen maatregelen en dit zal weinig verschil uitmaken wat betreft de stikstofuitstoot, maar des te meer harder te voelen zijn in de portemonnee. Iets wat de aanschaf van een nieuwe auto niet direct in de hand gaat werken.
Via OSW krijg je, ook voor je oude dieselauto, de beste prijs.
Soms kan dit bedrag zelfs een stuk hoger uitpakken dan wanneer je jouw auto in zou ruilen tegenover de sloop- of inruilpremie. Benieuwd naar wat jouw oude diesauto auto waard is? Kijk dan op deze pagina.
Kijk op onze slooppremie pagina voor de meest recente informtie over slooppremies.