Een andere auto uitzoeken is leuk, maar ook spannend. Zeker als je geen autokenner bent en je budget beperkt is. Je wilt gewoon een betrouwbare auto waar je zonder zorgen in kunt stappen en niet een “koopje” dat later een bodemloze put blijkt. Bij OSW spreken we dagelijks mensen die hun auto verkopen of net een andere auto hebben gekocht. Daardoor zien we precies wat er goed gaat, maar ook waar het mis kan lopen. In deze blog nemen we je stap voor stap mee in de belangrijkste aandachtspunten, zodat jij met meer vertrouwen een tweedehands auto kunt kopen.
De eerste reflex bij het zoeken naar een auto is bijna altijd hetzelfde: sorteren op prijs. De laagste prijs springt in het oog en voelt als de beste deal. Maar de vraagprijs is slechts een deel van het verhaal. Een auto kan goedkoop zijn in aanschaf, maar duur zijn in de maand. Brandstofverbruik, wegenbelasting, verzekering en onderhoud spelen daarin een grote rol.
Stel je voor: je twijfelt tussen twee auto’s. De ene is duizend euro goedkoper, maar verbruikt veel meer brandstof en is zwaarder, waardoor je meer wegenbelasting betaalt. De andere is iets duurder, maar veel zuiniger en betrouwbaarder. Op het scherm lijkt dat ene “koopje” de beste keuze, maar als je uitrekent wat je per maand kwijt bent, kan de duurdere auto uiteindelijk veel verstandiger zijn.
De belangrijkste vraag is daarom niet alleen of je de auto nú kunt betalen, maar of je deze auto straks ook elke maand zonder stress kunt blijven rijden.
Naast de hoogte van de prijs, is het ook belangrijk om te kijken of die prijs logisch is. Je krijgt een veel beter gevoel bij een auto als de vraagprijs ongeveer in lijn ligt met vergelijkbare auto’s. Kijk daarom naar andere advertenties van hetzelfde merk en model, met vergelijkbaar bouwjaar, kilometerstand en uitvoering. Zo ontwikkel je al snel een gevoel voor wat normaal is.
Wanneer een auto opvallend goedkoper is dan de rest, hoeft dat niet direct fout te zijn, maar het is wel een signaal om extra alert te zijn. Soms is er haast bij verkoop, maar het kan ook gaan om schadeverleden of achterstallig onderhoud. Is de auto juist een stuk duurder dan vergelijkbare modellen, dan mag je ook meer verwachten van de staat van de auto, of je hebt ruimte om te onderhandelen. In beide gevallen helpt het om jezelf af te vragen: “Waarom is deze auto zo goedkoop of juist zo duur?”
Een mooie kilometerstand zegt weinig zonder verhaal erachter. Wat bij OSW keer op keer opvalt, is dat kopers die goed letten op de onderhoudshistorie vaak de minste problemen hebben na aankoop. Vraag dus altijd naar het onderhoudsboekje en eventuele facturen van beurten en reparaties. Zo zie je niet alleen dat er onderhoud is gedaan, maar ook wat er precies is gebeurd en wanneer.
Belangrijke punten zijn grote onderhoudsbeurten, zoals het vervangen van de distributieriem, remmen of koppeling. Als dat soort kostenposten al zijn gedaan, kun je de komende tijd waarschijnlijk wat rustiger ademhalen. Ontbreekt het onderhoudsboekje, zijn er geen facturen en komt er vooral een vaag verhaal, dan is dat een serieus waarschuwingssignaal. Er zijn genoeg occasions waarbij de historie wel netjes op orde is.
Een auto kan er aan de buitenkant netjes uitzien, maar in het verleden meer hebben meegemaakt dan je op het eerste gezicht denkt. Daarom is het verstandig om de geschiedenis van de auto te laten controleren. Denk aan het schadeverleden, mogelijke diefstalmeldingen, de ontwikkeling van de kilometerstand en zelfs eventuele openstaande financiering.
Een auto die ooit als total loss is aangemerkt, kan nog steeds keurig zijn opgebouwd, maar je wilt dat wel weten voordat je beslist. En een teruggedraaide tellerstand kan een ogenschijnlijk nette occasion veranderen in een dure vergissing. Een goede check op basis van het kenteken kan je dus een hoop ellende besparen en geeft je een veel eerlijker beeld van wat je nu eigenlijk koopt.
Ook zonder technische kennis kun je veel zelf zien, als je weet waar je op moet letten. Loop rustig rondom de auto en neem de tijd om details te bekijken. Roest bij wielranden, dorpels en onder de auto is belangrijk om serieus te nemen. Een beetje oppervlakkige roest is soms te overzien, maar roest op dragende delen kan grote consequenties hebben en is vaak reden om de auto te laten staan.
Kijk ook naar kleurverschillen tussen verschillende delen van de carrosserie. Als een deur, spatbord of bumper net een andere tint heeft dan de rest, kan dat wijzen op schadeherstel. Dat hoeft niet meteen verkeerd te zijn, maar het is iets om naar te vragen: wat is er precies gebeurd en hoe is het hersteld? Binnenin kun je letten op de staat van het stuur, de pedalen en de bestuurdersstoel. Zien die er erg versleten uit terwijl de kilometerstand zogenaamd laag is, dan klopt er iets niet.
Door op deze manier te kijken, stap je al veel minder “blind” in een koop.
Een proefrit is meer dan even voelen of de auto “lekker rijdt”. Het is het moment om te ontdekken of de auto echt bij je past en of er geen gekke dingen spelen. Start bij voorkeur met een koude motor. Je merkt dan beter of de auto goed aanslaat en of er geen vreemde geluiden zijn direct na het starten. Tijdens het rijden luister je of de motor rustig loopt, of er geen tikkende of ratelende geluiden zijn en of de auto stabiel aanvoelt.
Rijd eens over drempels en oneffenheden en let op gekraak of getik in de ophanging. Op een rustig stuk weg kun je een keer wat steviger remmen om te voelen of de auto recht blijft en het stuur niet trilt. Schakel alle versnellingen door, inclusief de achteruit en let op of het soepel gaat. Tot slot is de proefrit ook het moment om alle opties te testen: ramen, airco, verlichting, scherm, radio en andere elektronica. Hoe meer je tijdens de proefrit controleert, hoe kleiner de kans dat je later voor verrassingen komt te staan.
Als je zelf weinig van auto’s weet, sta je al snel op achterstand tegenover een verkoper die dat wel doet. Daarom is het slim om iemand mee te nemen die meer verstand heeft van auto’s. Twee paar ogen zien meer dan één en iemand met ervaring hoort en ziet dingen die jij misschien mist.
Bij een duurdere of spannende aankoop is een onafhankelijke aankoopkeuring vaak een heel goede investering. Een keurmeester bekijkt de auto van boven tot onder en maakt eventuele problemen zichtbaar voordat je tekent. Als een verkoper moeilijk doet over een keuring, dan zegt dat eigenlijk al genoeg. Een betrouwbare auto en een eerlijke verkoper kunnen zo’n controle prima hebben.
Een ander belangrijk punt is de manier waarop de verkoper met je omgaat. Voel je dat er veel druk wordt gezet, bijvoorbeeld met opmerkingen als “er staan nog meerdere geïnteresseerden klaar” of “als je nu beslist, gaat er nog wat van de prijs af”, dan is het goed om even pas op de plaats te maken. Een auto koop je het liefst met een rustig hoofd, niet in een opwelling.
Wees voorzichtig met hoge aanbetalingen, zeker als je de auto nog niet goed hebt kunnen zien of testen. Zorg dat duidelijke afspraken altijd zwart op wit staan: de definitieve prijs, de kilometerstand, eventuele reparaties die voor aflevering worden gedaan en of er enige vorm van garantie is. Krijg je geen goed gevoel bij de verkoper of blijven antwoorden vaag, dan is weglopen vaak de beste keuze. Er komen altijd weer andere auto’s voorbij.
Veel mensen denken dat je bij een tweedehands auto vrijwel geen rechten hebt, maar dat klopt niet helemaal. Koop je bij een bedrijf, dan mag je verwachten dat de auto een bepaalde tijd deugt. Ook als er in de advertentie “geen garantie” staat, betekent dat niet dat je nooit ergens aanspraak op kunt maken als de auto kort na aankoop ernstige gebreken vertoont die je niet hoefde te verwachten. Bij aankoop van een particulier ligt dat anders en is je bescherming kleiner, dus daar is het extra belangrijk om alles goed te controleren en vast te leggen in een koopovereenkomst.
Door vooraf een beetje in je rechten te duiken en afspraken netjes op papier te zetten, verklein je de kans op discussies achteraf enorm.
Terwijl je druk bezig bent met het zoeken naar een goede volgende auto, speelt vaak nog iets anders op de achtergrond: wat doe je met je huidige auto? Die moet ook weg en het verkopen daarvan kost tijd, energie en soms een hoop gedoe. Denk aan onderhandelen over de prijs, mensen die niet op komen dagen of onduidelijke afspraken.
Daar kan OSW je bij helpen. Wij maken het verkopen van je auto een stuk eenvoudiger. Je geeft online de gegevens van je auto door, ontvangt vrijblijvend biedingen en wij helpen je op weg naar een veilige en soepele verkoop, zonder onnodig gedoe. Daarmee creëer je niet alleen financiële ruimte voor je volgende auto, maar ook rust in je hoofd.
Ben je toe aan een andere auto en wil je je huidige auto op een makkelijke en eerlijke manier verkopen? Dan staat OSW voor je klaar om je te helpen, zodat jij met een zekerder gevoel de volgende stap kunt zetten.
Wil je zonder gedoe je auto verkopen? Kies voor OSW en profiteer van: