Je zou het door alles bijna vergeten, maar op 16 maart is in Nederland de maximale snelheid van 100 km/ uur ingegaan. En de snelheidsverlaging zorgt voor flink wat vragen in Nederland.
De maatregel is om de uitstoot van stikstofoxide te beperken, de CO2-uitstoot te verminderen de verkeersstroom te verbeteren. Het RIVM voorspelt dat de verlaging genoeg stikstofruimte creëert voor de woningbouw, hoewel BOVAG stelt dat de verlaging marginaal is.
Tussen 06.00 en 19.00. Dit geldt overigens niet op de 80 km/h trajecten. Tussen 19:00 en 06:00 kan de maximale snelheid, per traject, verschillen van 100, 120 of 130 km/h
De nieuwe verkeersborden zijn voorzien van een tijdsvenster. Zo kan je precies zien welke maximale snelheid is toegestaan op jouw traject.
De (ruim 400) verkeersborden met de snelheidsaanduiding zijn al aangebracht, echter duurt het nog even voordat de navigatiesystemen de juiste snelheid aangeven. Het is dus belangrijk om zelf op te letten om onnodige boetes te voorkomen. Deze kunnen flink oploden. Een overschrijding van tien kilometer kan oplopen tot 60 euro. Ga je 30 kilometer per uur te snel, dan is de boete zelfs 297 euro. Natuurlijk is dit bedrag exclusief de bijkomende administratiekosten.
Dat langzamer rijden beter is voor het milieu is natuurlijk heel fijn, maar wist je dat de verlaging ook een gunstig effect heeft op de portemonnee? Het scheelt behoorlijk wat brandstof. Ongeveer een kwart ten opzichte van wanneer je 130 rijdt.
Het tijdsverlies door 100 kilometer per uur te rijden is ongeveer zes minuten per uur. Qua tijd maakt de snelheidsverlaging dus niets uit. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een half uur te laat je bed uitkomt. Dan kom je te laat al mag je met 130 naar je werk scheuren.
De politie gaat niet extra controleren op snelheid door middel van flitsers. Iets wat dankzij apps zoals Flitsmeister ook redelijk overbodig is, omdat automobilisten hierdoor precies weten wanneer ze op de rem moeten trappen. Het is wel al aangegeven dat er meerdere onopvallende politieauto’s worden ingezet om snelheidsovertreders te kunnen betrappen. Het is dus slim om jezelf netjes aan de maximale snelheid te houden. Zo verklein je de kans op ongelukken, maar ook op (onnodig) dure boetes.