Bij chiptuning (ook wel ‘chippen’ genoemd) stel je het motormanagement anders af. Op deze manier kan je meer vermogen uit je auto krijgen en fors op de brandstof besparen. Er bestaat best veel onduidelijkheid over chiptuning en of dit nu wel of niet legaal is in Nederland.
De voordelen van chiptuning zijn duidelijk: zo krijgt je auto meer vermogen en koppel. Dit kan bij turbomotoren oplopen tot 15 à 20%. Dit merk je tijdens het rijden. Denk aan de acceleratie en een hogere topsnelheid. De auto rijdt soepeler en het vermogen wordt gelijkmatig geserveerd. Je brandstofverbruik neemt daarnaast af. Mits je normaal blijft rijden natuurlijk.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet. Je moet je auto ook laten herkeuren als de motor meer lawaai of de auto meer dan 20% zwaarder wordt gemaakt.
Bovenstaande geldt ook voor de autoverzekering. Als je auto meer dan 20% extra vermogen krijgt, dan moet je dit overleggen. Vraag altijd een offerte van het tunen met het percentage aan extra vermogen dat je auto extra krijgt na chiptuning. Het kan zijn dat je meer premie gaat betalen of je de auto eerst moet laten herkeuren voordat je weer de weg op kan. Er zijn echter ook verzekeraars die getunede auto’s liever niet verzekeren. Dit heeft te maken met de verhoogde kans op inbraak of diefstal, maar ook omdat de schade bij een ongeval veel heftiger is bij auto’s die sneller zijn (bron: Independer).
Als je een auto laat tunen, dan heb je geen recht meer op de fabrieksgarantie. Om deze reden wordt er aangeraden om eerst 10.000 kilometer met je auto te rijden. Eventuele problemen die onder de fabrieksgarantie vallen kunnen dan nog worden opgelost. Er zijn tuning bedrijven die zeggen dat ze de fabrieksgarantie voor je over kunnen nemen. Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Laat jezelf dus goed inlichten over de voorwaarden, maar nog beter: rijd eerst de benodigde kilometers om uiteindelijk niet voor onnodige, extra kosten op te draaien.
Als je de over de voordelen van chiptuning leest, dan kan je denken dat er nauwelijks nadelen aan kleven. Dit klopt ook wel, mits je het tunen door een professional laat doen en niet door iemand die er toevallig een zacht prijsje voor vraagt. Goedkoop is duurkoop in dit geval. Daarnaast is het zo dat chiptuning je auto zuiniger laat rijden. Dit kan zomaar 10% aan brandstofverbruik schelen, maar geldt alleen als je dezelfde rijstijl toepast als voor het tunen. Er zijn daarnaast onderdelen van je auto die sneller kunnen gaan slijten na het tunen. Denk aan de versnellingsbak en de aandrijflijn. Dit komt omdat er na de toename van het vermogen, ook bepaalde onderdelen harder moeten werken en dus sneller slijtage optreedt.