De meeste auto’s die je tegenwoordig op de Nederlandse wegen tegenkomt, zijn voorzien van een airbag. Net zoals de gordel, is de airbag ervoor om de bestuurder en bijrijders extra bescherming te bieden. In tegenstelling tot de gordel, is de aanwezigheid van een airbag niet wettelijk verplicht. Een airbag geeft vooral extra veiligheid. Zeker in het geval van een botsing. Toch kan het gebruik van airbags ook extra gevaren opleveren. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je er op de juiste manier gebruik van maakt.
Een airbag is een opgevouwen zak van canvas, die bij een (frontale) botsing uit je stuur of dashboard schiet. Bij een harde impact vult de zak zich met lucht en op deze manier beschermt deze de inzittenden van de auto tegen de klap. Verkeerd gebruik van airbags kan gevaarlijk zijn en er zelfs voor zorgen dat je (ernstig) gewond raakt. Dit komt omdat airbags met een flinke kracht worden opgeblazen. Dit is om ervoor te zorgen dat het kussen zo snel mogelijk wordt opgeblazen om de klap op te vangen, maar maakt het wel dat een airbag een veiligheidsmiddel is waar je voorzichtig mee om moet gaan. Toch weten veel automobilisten niets van wat er kan gebeuren als je een airbag niet juist gebruikt of bepaalde veiligheidsvoorschriften niet in acht neemt.
Een auto met airbags heeft sensoren die een botsing kunnen herkennen. Als deze sensoren een schok waarnemen, dan ontvouwt de airbag zich. In nieuwe auto’s is het zelfs zo dat deze sensoren precies kunnen bepalen welke airbag uitgevouwen dient te worden. Als dit gebeurt dan blaast de airbag zich op. Let op: dit gaat niet zoals met een rubberen zwembandje, maar gebeurt binnen 0,03 seconden en met een onwijze kracht. Dit is ook nodig, om ervoor te zorgen dat de bestuurder en passagiers zo snel mogelijk worden beschermd tegen de klap van de botsing. Met een airbag bescherm je vooral tegen verwondingen aan je bovenlichaam. Mits je een airbag op de juiste manier gebruikt, zijn de gevaren verwaarloosbaar en geeft deze (in combinatie met een autogordel) tot 48% minder kans op een fatale afloop bij een ongeluk.
Zoals we hierboven al lieten vallen: een airbag ontvouwt heel snel en met onwijs veel kracht. Dit is juist om de veiligheid te waarborgen, maar kan in sommige gevallen ook gevaarlijk zijn. In het overgrote deel van de gevallen is dit alleen als je bepaalde veiligheidsvoorschriften niet in acht neemt. Dit is in het geval van een autogordel niet anders. Er worden heel veel ongelukken met ernstige afloop mee voorkomen, maar mits je de gordels niet op de juiste manier draagt dan kunnen ze zelfs gevaarlijk zijn. Daarom is het onwijs belangrijk dat je weet hoe je airbags op de juiste manier gebruikt.
Zit niet te dicht op het stuur. Houd minimaal 25 centimeter aan om op veilige afstand te zitten mocht de airbag uitklappen tijdens een botsing.
Er zijn mensen die denken dat je geen autogordel hoeft te dragen als je auto airbags heeft. Dit is echter niet het geval. Sterker nog: het ontbreken van geen autogordel maakt een airbag juist gevaarlijk, omdat je tijdens een botsing naar voren klapt en de afstand tussen het bovenlichaam en de airbag dan veel te klein is.
Airbags zijn gemaakt voor volwassenen en zelfs gevaarlijk voor kinderen onder de twaalf jaar oud. Een uitklappende airbag kan in dit geval zorgen voor verstikking. Heb je een jonger kind voorin de auto zitten? Schakel de airbag van de passagierskant dan uit. Dit is gelukkig bij de meeste, moderne auto’s een mogelijkheid. Heb je een ouder model en vervoer je met enige regelmaat (jonge) kinderen op de bijrijdersstoel? Dan kan je bij de garage vragen of deze airbag gedeactiveerd kan worden. Meestal is dit zo gebeurd.
Je airbag uitschakelen is zelfs verplicht als je een baby in een Maxi-Cosi, op de bijrijdersstoel wil installeren. Ook dit heeft een reden, want als de airbag uitklapt wordt de baby met volle kracht tegen de rugleuning van de bijrijdersstoel gelanceerd. Met alle gevolgen van dien. Kan je de airbag aan passagierskant niet uitschakelen? Vervoer je kind in een kinderzitje dan bij voorkeur op de achterbank.