Kinderstoeltjes voor in de auto moeten aan tal van veiligheidsnormen voldoen. Om deze reden worden alle stoeltjes in omloop ieder jaar door de ANWB getest. De kinderstoeltjes ondergaan dan onder andere een frontale en zijwaartse botsproef. De kinderstoeltjes van het merk Chicco Kiros I-Size bleken een dusdanig ernstig defect te hebben dat de ANWB ruim een maand voor het afronden van de autostoeltjestest oproept om dit specifieke kinderstoeltje niet meer te gebruiken. (bron: AD.nl)
Ieder jaar test de ANWB de verkrijgbare autostoeltjes voor kinderen. Het maximale aantal te behalen sterren is vijf, maar een stoeltje van drie sterren komt al voldoende door de veiligheidstest. De test wordt uitgevoerd om de keuze voor ouders makkelijker te maken. Er zijn heel wat verschillende kinderstoeltjes te koop en elk merk claimt de beste veiligheid te bieden. Daarom is het belangrijk dat er een onafhankelijke test is. Waar sommige fabricanten claimen dat zij goede veiligheid bieden laat de test soms een tegengesteld beeld zien. De test geeft fabrikanten daarnaast de gelegenheid om kritiekpunten te verbeteren en/of het stoeltje uit de productie te halen.
In dit geval gaat het om de Chicco Kiros I-size autostoel in combinatie met het bijbehorende Isofix-onderstel. Dit is een speciaal onderstel waar je gemakkelijk je kinderzitje op kan bevestigen. Tijdens de frontale en zijdelingse botsing test liet het stoeltje los van het onderstel. Hierdoor vloog het kinderzitje naar voren. Iets waardoor je kind zwaar gewond kan raken tijdens een ongeluk. Het is daarnaast niet zo dat er extreme snelheden werden behaald tijdens deze botsproef. Het stoeltje liet al los bij een botsing met een snelheid van 64 kilometer per uur. Een simpele kop-staartbotsing binnen de bebouwde kom zou dus al genoeg zijn om het kinderzitje, bedoeld voor kinderen van 0 tot en met 15 maanden, te lanceren.
De ANWB adviseert mensen die in bezit zijn van de Chicco Kiros-I autostoel om deze zonder Isofix-onderstel op de achterbank te zetten. Dit onderstel is niet betrouwbaar gebleken. De fabrikant van de Chicco Kiros I-Size heeft de stoeltjes inmiddels teruggeroepen.
Nederlandse regelgeving schrijft voor dat kinderen tot 135 centimeter in een autostoeltje moeten zitten. Toch worden de meeste kinderen niet op een voldoende veilige manier vervoerd. Een juist autostoeltje, het goed bevestigen van een autostoel en het strak vastmaken van je kind in het zitje zijn enkele belangrijke punten om de veiligheid van je kind te waarborgen. Daarnaast is de rijrichting, waarin je het kinderzitje zet, heel belangrijk. Er wordt aangeraden om kinderen tot en met twee jaar, niet met de rijrichting mee te vervoeren. Dit heeft te maken met de instabiliteit en grootte van het hoofdje. Als je kind met zijn gezicht naar de leuning zit, zal zijn achterhoofd in het kinderstoeltje worden gedrukt bij de impact van een botsing. Andersom wordt het hoofdje met hoge snelheid naar voren geklapt. Hetgeen weer voor ernstig letsel kan zorgen (bron: VeiligheidNL).
Het is raadzaam om een test te zoeken op het internet. Raadpleeg bijvoorbeeld de ANWB autostoeltjestest om jezelf te oriënteren op veilige kinderstoeltjes voor in de auto. Hier krijg je een goed idee van de voor- en nadelen van diverse merken kinderzitjes. Daarnaast is het belangrijk dat je het autostoeltje stevig in de auto kunt monteren. Dit is mede afhankelijk van de leeftijd van je auto. De gordels mogen tevens niet gedraaid komen te zitten en niet te kort zijn. Is dit wel het geval? Dan biedt een (betrouwbaar) Isofix-onderstel de uitkomst.