Over de hele wereld worden auto’s gereden. Zo ook in de oostbloklanden in Europa en in Afrika. Deze worden vaak geïmporteerd vanuit landen zoals Nederland. Hier is vooral de afgelopen jaren veel commotie over. Wordt dit wel milieubewust gedaan? En gaan alleen de afgedankte auto’s die amper nog kunnen rijden naar Afrika? OSW doet zaken met enkele exportbedrijven en geeft jou een kijkje achter de schermen.
‘Nederlandse auto’s staan er om bekend dat ze conditioneel goede auto’s zijn omdat de kwaliteit van de wegen erg goed zijn’ aldus Jelmer Lekkerkerker, een occasion makelaar bij OSW. “De auto’s hebben daarom minder mankementen dan occasions uit andere landen in Europa.” Hierdoor is de Nederlandse auto erg geliefd en gingen er velen op transport voor de export.
Wanneer een occasion verkocht gaat worden, wordt er een inschatting gemaakt hoeveel deze gaat opleveren. Bij een hoge kilometerstand of een defecte motor of versnellingsbak wordt de auto al snel minder waard. “Auto’s met een kapotte motor of versnellingsbak leveren in Nederland weinig meer op, ondanks dat er verder niks aan de auto mankeert. Dit komt omdat een reparatie aan de motor of versnellingsbak al snel zo’n 3000 euro kost. Het uurtarief van de reparateur in Nederland ligt hoog. Deze auto’s kunnen voor 500 à 1000 euro gerepareerd worden in het buitenland waar de occasion een tweede leven krijgt.” aldus Lekkerkerker.
Vooral de Japanse automerken gaan op export naar Afrika. Merken zoals Toyota en Hyundai zijn populair. Dit zijn grotere, robuuste auto’s waarvan de onderdelen makkelijk te vervangen zijn en ook goed verkrijgbaar in Afrika. De monteurs daar hebben beperkte kennis en kunden om auto’s te repareren. Zij kennen de Toyota en Hyundai erg goed maar zouden niet weten hoe een BMW en Porsche in elkaar steekt bijvoorbeeld. Daarom is het praktisch om de Japanse automerken te exporteren. Een grotere auto veert ook beter mee met hobbels op een slecht wegdek. Dat is erg prettig gezien de kwaliteit wegen in Afrika.
De grotere dieselauto's zijn lastig te verkopen in Nederland. Er zijn maar weinig mensen die een grote diesel occasion willen aanschaffen door onder andere torenhoge wegenbelasting. Hierdoor worden deze minder goed verkocht en dus eerder op de export gezet richting de oostbloklanden Servië en Bulgarije. Dit zijn merken zoals Audi, Porsche, BMW en Volkswagen. De monteurs in deze landen kunnen wel eenvoudig aan onderdelen komen en weten ook hoe deze te monteren zijn. Hierdoor is het een logische keuze om een tweede leven te geven aan de occasions. Het gemiddelde inkomen ligt rond de 1721,16 euro1 per maand in Servië en rond de 1388,66 euro2 per maand in Bulgarije. Dat terwijl men gemiddeld in Nederland 36.500 euro per jaar verdiend wat uitkomt op een maandbedrag van 3041,67 euro3 inclusief vakantiegeld. Het verschil is gigantisch waardoor het direct logischer is dat inwoners van Servië en Bulgarije een tweedehands auto kopen als ze een duur merk zoals Audi, Porsche of BMW willen hebben. Als die auto’s zich dan aan de EU gestelde regels houden, dan is dat geen extra belasting voor het milieu en krijgen de occasions nog een tweede leven! Dit is waar OSW voor waakt. Dat noemen wij een win win situatie.
Natuurlijk zijn er auto’s die op transport gezet worden en geen APK meer hebben of niet meer voldoen aan de strenge milieuregels in Nederland en wel in Afrika. Er zijn een hoop verschillende exportbedrijven waarvan een aantal ethisch en een aantal wat minder ethisch van aard zijn. Echter zijn de occasion makelaars bij OSW kritisch op welke occasions verkocht kunnen worden voor de export en welke rijp voor de stort zijn. Het ethische kompas is erg belangrijk bij OSW. Daarnaast valt er voor de klant niet meer te verdienen op een export auto dan een sloopauto. Hierdoor wordt de verdeling naar export en de sloop eerlijk gemaakt. Daarnaast zijn sloopbedrijven die bij OSW aangesloten zijn, goedgekeurd door ARN op basis van duurzame en hoogwaardige recycling4. Zo draagt iedereen zijn steentje bij aan een groener milieu voor de toekomst.
Bent u benieuwd of uw auto een tweede leven kan krijgen in Afrika of Servië of toch de recycling ingaat? Meld dan vrijblijvend uw occasion aan via onze website of bel ons op 030 760 1016.
Bronvermelding:
1 Kovachek, Marta. Average Salary in Serbia. Destination Scanner.
2 Kovachek, Marta. Average Salary in Bulgaria. Destination Scanner.
3 2020. Kerngegevenstabel juniraming 2020. Centraal Planbureau.
4 Niessing, Ingrid. Recyclen doen we samen. ARN.