Deze week vieren we een feestje, want de blaastest zoals we hem vandaag de dag kennen is 8 oktober 50 jaar oud geworden. Op deze datum werd de eerste 'blazer' aan de kant gezet in Shropshire, Engeland.
Voordat de blaastest zijn intrede maakte werd het alcoholpercentage voornamelijk bepaald door het lopen in een rechte lijn, het staan op één been en of men hun neus kon aanraken met de ogen dicht.
In 1967 werd dan ook de wettelijk toegestane hoeveelheid bepaald van 0,8 g/l met daaropvolgend een uitgebreide voorlichtingsactie over de risico's van het rijden onder invloed. Sinds die tijd is het aantal verkeersslachtoffers wat in verband gebracht kan worden met alcoholgebruik achter het stuur drastisch afgenomen. Echter vielen er in 2015 alsnog tussen de 75 en 140 verkeersdoden ten gevolge van rijden onder invloed. Dat maakt alcohol nog altijd een wezenlijk gevaar voor de verkeersveiligheid.
In Nederland geldt voor de beginnende bestuurder een wettelijk vastgesteld bloedalcoholgehalte (oftewel: BAG) van 0,2 g/l. Je bent 7 jaar lang beginnend bestuurder als je jouw rijbewijs op je 17e hebt behaald, of 5 jaar als je 18 bent. Voor de overige bestuurders geldt een limiet van 0,5 g/l. Doe je een blaastest? Dan is de wettelijk toegestane hoeveelheid voor de beginnend bestuurder 88 Ugl (= microgram per liter) en 220 Ugl voor de overige weggebruikers. Dit zijn ongeveer drie biertjes. Deze wettelijk bepaalde hoeveelheden gelden overigens ook voor op de motor, scooter en (snor)fiets.
Is het alcoholgehalte tijdens de blaastest, of in het bloed, hoger dan wettelijk toegestaan? Dan riskeer je een boete, LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol), inbeslagname van het rijbewijs, of een rijontzegging van maximaal tien jaar.
Het verkeersongeval risico is bij een BAG van 0,5 g/l ongeveer 40% hoger dan bij een nuchtere automobilist. Bij 1,0 g/l is dit risico 120% groter en bij 1,5 g/l praten we zelfs over een 20x grotere kans op een (ernstig) ongeval. Na ieder glas alcohol neemt je reactievermogen en hiermee ook het vermogen om snel te reageren in risicosituaties, af. Neem daar bij dat de weggebruiker zijn eigen rijvaardigheidscapaciteiten vaak ernstig overschat, wanneer hij onder invloed is van alcohol. Een recept voor levensgevaarlijke situaties!
Bron afbeelding: https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/rijden-onder-invloed-van-alcohol