Vanaf 1 januari 2026 verandert er veel voor campereigenaren. De overheid voert nieuwe regels in voor de motorrijtuigenbelasting (MRB), beter bekend als wegenbelasting. Waar je als particulier tot nu toe nog kon profiteren van het zogeheten kwarttarief (25% van het standaardtarief voor personenauto’s) gaat dat voordeel binnenkort verdwijnen. In plaats daarvan wordt het halftarief ingevoerd. Dat lijkt een kleine aanpassing, maar in de praktijk betekent het voor veel camperaars een verdubbeling van de vaste lasten.
Bij OSW volgen we deze ontwikkelingen op de voet. Want hoe beter je nu begrijpt wat de verandering inhoudt, hoe makkelijker je straks financiële verrassingen voorkomt.
Het vervallen van het kwarttarief geldt voor particuliere campers jonger dan 40 jaar die als kampeerauto geregistreerd staan volgens de officiële inrichtingseisen. Bedrijfsmatig verhuurde campers betaalden al het halftarief; voor hen verandert er dus niets. Campers van 40 jaar of ouder blijven bovendien vrijgesteld van wegenbelasting.
Daarnaast blijven extra toeslagen voor vervuilende voertuigen bestaan. Vooral oudere dieselcampers zonder roetfilter of met hoge fijnstofuitstoot kunnen rekenen op hogere heffingen. Dat maakt met name zware of oudere campers extra gevoelig voor de nieuwe regelgeving. Belangrijk om te weten: alleen campers die aan de officiële inrichtingseisen voldoen (met vaste zit- en slaapplaatsen, een keukenblok en opbergruimte) behouden recht op het lagere tarief. Een correcte registratie is dus essentieel.
Voor veel camperaars zal de verandering voelbaar zijn. Waar je nu bijvoorbeeld nog een paar tientjes per maand betaalt, kan dat bedrag straks gemakkelijk verdubbelen. De verhoging gaat in vanaf het eerste volledige belastingtijdvak in 2026.
Zeker voor eigenaren van zware of oudere dieselcampers kan de kostenstijging fors uitvallen. Dat kan ook invloed hebben op de waarde van tweedehands campers, omdat de maandelijkse lasten stijgen. Tegelijkertijd verwachten we dat meer mensen hun camper tijdelijk zullen schorsen in periodes waarin ze hem niet gebruiken (bijvoorbeeld in de wintermaanden.)
Kortom: deze wetswijziging raakt niet alleen je portemonnee, maar ook je gebruiks en verkoopgedrag.
Er zijn gelukkig manieren om de impact te beperken. Controleer bijvoorbeeld wanneer jouw belastingtijdvak afloopt. Door slim vooruit te betalen, kun je mogelijk nog tijdelijk profiteren van het lagere tarief. Staat je camper in de winter stil? Dan kun je hem tijdelijk schorsen, zodat je over die periode geen wegenbelasting betaalt.
Overweeg bovendien of een lichtere of schonere camper op termijn beter past bij je situatie. Minder gewicht en lagere uitstoot betekent ook lagere kosten. En mocht je de camper niet het hele jaar door gebruiken, dan kun je overwegen om hem te verhuren. Zo verdien je een deel van de vaste lasten terug. Tot slot: neem de verwachte verhoging alvast mee in je financiële planning voor 2026. Wie nu vooruit denkt, komt straks niet voor verrassingen te staan.
De afschaffing van het kwarttarief is een belangrijke verandering voor particuliere camperaars. Het betekent hogere kosten, maar met de juiste voorbereiding kun je veel doen om de impact te beperken. Wij raden aan om nu al te berekenen wat de nieuwe regels voor jouw situatie betekenen en waar mogelijk slimme keuzes te maken.
Blijkt het bezit van een camper uiteindelijk toch te duur? Dan kun je je voertuig eenvoudig verkopen via OSW. Zo houd je controle over je financiën en help je iemand anders aan zijn volgende avontuur.
Wil je zonder gedoe je auto verkopen? Kies voor OSW en profiteer van: