Er zijn zoveel verschillende automodellen en merken te verkrijgen dat het soms lastig kan zijn om door de bomen het bos te zien. Om deze reden worden auto’s onderverdeeld in segmenten om het overzicht te kunnen bewaren. In totaal zijn er veertien verschillende klassen auto’s. Dit doen we in Nederland om duidelijkheid te krijgen over bijvoorbeeld de verkoopcijfers van bepaalde modellen auto’s. Toch is het voor veel mensen lastig om te begrijpen wat er wordt bedoeld met al die verschillende segmenten.
Er zijn dus veertien verschillende autosegmenten, van A tot en met N. Onder welke klasse een auto valt, heeft met meerdere dingen te maken. Zo wordt er gekeken naar de grootte, hoogte en prijs van de auto. Er zijn echter geen duidelijke regels over wanneer een bepaalde auto onder een bepaalde klasse valt. Deze onduidelijkheid heeft mede te maken met de extraatjes waar veel auto’s tegenwoordig van zijn voorzien. Zo kon je vroeger bijvoorbeeld aan het segment al zien hoe luxe je auto was, maar deze extra luxe vind je tegenwoordig ook bij de kleine, goedkopere auto's. Dit maakt het onderverdelen soms wat lastig. In dit blog geven wij jou wat uitleg over de meest voorkomende autosegmenten op de Nederlandse wegen en over welke auto’s onder de verschillende segmenten vallen.
De A-klasse auto’s zijn de auto's die je meestal in de stad ziet rijden. Het zijn compacte wagens die je makkelijk kan parkeren. Daarnaast zijn ze zuinig in het verbruik bij lagere snelheden en ben je relatief weinig geld kwijt aan andere zaken, zoals wegenbelasting en de verzekering. De A-segment auto’s zijn meestal niet heel luxe uitgerust en gaan ook niet al te snel, omdat ze zijn voorzien van een lichte, zuinige motor. De gemiddelde prijs van een A-klasse auto ligt tussen de €10.000 en €15.000.
Auto’s uit het B-segment zijn iets luxer uitgerust dan de auto’s uit het A-segment. Dit zie je mede terug in het formaat van de auto. Ze zijn iets groter en zwaarder dan A-segment auto’s. Met auto’s uit deze klasse kan je langere afstanden rijden en heb je meer bagageruimte. Auto’s in dit segment zijn over het algemeen hatchbacks (met hier en daar een uitzondering) en ze zijn tevens geschikt voor korte stukjes op de onverharde weg. Auto’s uit het B-segment koop je voor €15.000 à €20.000.
Dit is het meest voorkomende autosegment in Nederland. Deze auto’s zijn te verkrijgen als hatchback, sedan of als stationwagen en zijn ideaal voor stadsritten en langere afstanden. Het is met recht een fijne auto voor het hele gezin, want C-klasse auto’s hebben genoeg ruimte om alles en iedereen mee op vakantie te nemen. Daarnaast zijn dit type auto’s nog relatief voordelig. Ze verbruiken niet al te veel brandstof en ook de wegenbelasting en verzekering zijn nog relatief voordelig. De aanschafprijs van een auto uit het C-segment ligt wel weer iets hoger, (tussen de €20.000 en €35.000) maar daar krijg je ook meer luxe en comfort voor terug.
Auto’s uit dit segment worden ook wel ‘middenklasse auto’s’ genoemd. Deze auto’s zijn extreem geschikt voor het afleggen van langere afstanden. Voor als je naar de camping wil en een caravan moet trekken, bijvoorbeeld. Deze auto’s zijn weer een stukje groter, luxer en ruimer dan de auto’s van de eerder genoemde segmenten. Meestal komen ze in sedan, station of SUV-uitvoering. Al deze extra luxe en ruimte zie je tevens terug in de prijs. Een auto uit dit klassement koop je nieuw vanaf zo’n €35.000. Het is dan ook niet zo gek dat dit autosegment vooral populair is als occasion.
Het is bijna overbodig om te zeggen dat de overige autosegmenten vooral luxere auto’s zijn die je niet zo heel erg vaak (of zelfs nooit) tegenkomt. Ze zijn niet voor iedereen bereikbaar, omdat de prijsklasse veruit hoger ligt. Zo kan je bij auto’s uit het E-segment weer denken aan wagens zoals de Audi Avant of BMW Touring en vind je in het S-segment sportwagens. Zoek je naar een fijne bestelauto? Dan moet je op zoek naar auto’s uit het N-segment. Hier zie je modellen zoals de Renault Kangoo.